In de rubriek ‘Het Lunchroompanel’ worden actuele ondernemersvraagstukken beantwoord door ondernemers in horecadagzaken uit het hele land. Franchisen wordt een populairder model. Zie jij jezelf in de toekomst franchisegever of -nemer worden? Waarom wel of niet?
Lisette de Jong van lunchroom The Blueberry in Amersfoort:
“We hebben wel onderzocht of franchise bij ons past.”
“We hebben op dit moment drie locaties van The Blueberry en daarnaast een cateringlocatie, nog allemaal in eigen beheer. We hebben wel onderzocht of franchise bij ons past, maar op dit moment zijn we hier nog niet actief mee bezig. Mocht de gelegenheid zich voordoen, dan gaan we daar zeker naar kijken. Maar voor nu kiezen we met name om eigen locaties te openen, ook zodat we meer zicht houden op bijvoorbeeld continuïteit en kwaliteit. Ik kan me voorstellen dat dat met franchisenemers een moeilijker proces is om te bewaken, met name omdat je dan ook meer groeit als bedrijf.”
Freek Weel, director of operations bij Vascobelo:
“We schaven samen ons concept steeds bij om succesvoller te worden.”
“Wij hebben momenteel één franchisenemer in het winkelcentrum Hoog Catharijne, Utrecht. We hebben bewust gekozen voor een partnerschap met een grote, professionele en gerenommeerde partij. Het model biedt meer dan alleen een operator van je formule. Met de kennis, expertise en kritische blik van een succesvolle franchisenemer schaven we samen ons concept steeds bij om succesvoller te worden. We geloven daarnaast sterk in de operational excellence en kracht van desbetreffende partijen om het Vascobelo concept succesvol uit te baten.”
Bartjan Hendriksen van lunchroomketen Toastable:
“Degene die het meeste belang heeft bij een goede gastervaring moet dus op de vloer staan.”
“Wij werken met franchisenemers omdat we willen dat iedere vestiging gerund wordt door de eigenaar zelf. Je merkt het gewoon aan alles wanneer de eigenaar aanwezig is en medewerkers voelen zich extra verbonden met het bedrijf als ze samenwerken met de baas. Je kunt veel dingen vanuit een hoofdkantoor regelen, maar lekkere tosti’s en koffies maken en de gasten een leuke middag bezorgen moet toch echt op de zaak zelf gebeuren. Degene die het meeste belang heeft bij een goede gastervaring moet dus op de vloer staan.”
Jurgen de Ruijter van Stiefkwartierke in Breda:
“Naar mijn mening gaat het iets te commercieel worden als het meerdere vestigingen heeft.”
“Bij deze zou ik geen werkgever willen worden op franchisegebied. Dit heeft puur te maken met het feit dat ik graag ‘groot wil worden door klein te blijven’. Naar mijn mening gaat het iets te commercieel worden als het meerdere vestigingen heeft. Je verliest grip en de daadwerkelijke kwaliteit van het product waar je mee begonnen bent. Dat wil niet zeggen dat er geen succesvolle franchisegevers zijn. Het geheel wordt echter absoluut commercieel, anders zou het niet levensvatbaar zijn. Geld staat hier boven het passievolle gedeelte. Prima, maar simpelweg een keuze. En die is aan mij niet besteedt. Als eenmanszaak kun je net zo succesvol zijn met financiële uitbreiding en cashflow.”
Wil je meer reacties op stellingen lezen? Klik dan hier.
Alle leden van het lunchroompanel van de foto zijn niet altijd in de gelegenheid om te reageren.
Blijf op de hoogte
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrierf van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.