In de rubriek ‘Het Lunchroompanel’ worden actuele ondernemersvraagstukken beantwoord door ondernemers in horecadagzaken door het hele land. Als ondernemer moet je continu vernieuwen. Vooral nu in tijden van post-covid, personeelstekort en inflatie. Wij vroegen de uitbaters wat de grootste verandering is die ze hebben doorgevoerd/meegemaakt in de afgelopen twee jaar.
Jurgen de Ruijter van Stiefkwartierke in Breda:
Kijkt positief terug op het beginnen van bezorgen.
“We hebben ons op gebied van bezorgen geïnnoveerd. We bestaan veertig jaar, maar hadden nog nooit bezorgd. Ik kijk nu positief terug hoe het is gegaan. Ik heb daarvoor gekeken hoe de rest van Nederland het doet. High tea’s aan huis waren een enorm succes.”
Jan de Roeck van all-day cafe-brasserie Vascobelo:
“Vascobelo heeft groot ingezet op digitalisering en efficiëntie.”
“We hebben een website gelanceerd. Een platform waarmee we zowel B2B als B2C klanten bedienen. Eén omgeving waarmee we ons proces van opslag tot levering makkelijk kunnen managen. Reserveringen, takeaway en delivery voor al onze vestigingen gaan via dit platform. Daarnaast monitoren en beantwoorden we via dit platform in realtime al de reviews van onze gasten. Onze managers kunnen via ditzelfde platform al hun leveranciers en hun COGS opvolgen, alsmede de personeelsplanning en de rendabiliteit van hun dagelijkse werking. Daarnaast zien ze wat hun collega’s doen. Alles in realtime. Het systeem levert ook automatisch intra-day rapporten.
We hebben ook ons menu verbeterd in samenwerking met onze partners. Zij doen nu de mise-en-place en wij maken de gerechten op locatie af. Dit maakt dat wij momenteel zonder koks werken, wat bijdraagt aan het indammen van ons personeelstekort.”
Lisette de Jong van Lunchzaak The Blueberry in Amersfoort:
“Bij The Blueberry hebben we afgelopen jaar geprobeerd op gebied van automatisering een slag te maken.”
“Eindelijk is onze kassa, kastelling en boekhouding volledig geautomatiseerd, wat ontzettend veel scheelt aan dagelijks werk. Ook hebben we gekeken hoe we ook voor ons personeel zoveel mogelijk gemak konden creëren door te werken met fijne software voor de personeelsplanning/personeelscommunicatie, waar ook al onze bedrijfsdocumentatie is vastgelegd. Hierdoor kunnen we beter onze nieuwe medewerkers onboarden, weet iedereen waar de actuele informatie terug gevonden kan worden en zijn verlof en urenregistratie versimpelt. Ook dit systeem hebben we kunnen koppelen aan een nieuwe loonadministratie, waardoor ook dit minder foutgevoelig en minder arbeidsintensief is geworden.
Andere wijzigingen die we hebben gedaan post-covid zijn bijvoorbeeld prijsverhogingen doorvoeren, omdat ook de lonen, inkoop en de vaste lasten enorm gestegen zijn. We hebben erover nagedacht hoe we dit het beste konden doen, zonder dat gasten hier teveel last van zouden hebben of wellicht zouden weg blijven. We hebben bijvoorbeeld nieuw servies aangeschaft, waardoor de beleving verbetert, en onze menukaart op een andere manier gepresenteerd in de vorm van een mini-magazine. Daarin komen ook achtergrondverhalen naar voren van producten. Met het vertellen van deze verhalen hopen we te bereiken dat gasten meer interesse krijgen in de herkomst en het dan ook minder erg vinden als de prijs iets hoger is geworden.”
Anielka Menner van Smaak Lokaal in Rijen:
“Nu beginnen we al met jeugd die ook bijvoorbeeld een baantje hebben bij de AH of Jumbo.”
“Wij hebben nu met betrekking tot personeel een iets ander beleid dan voorheen. Eerst mochten medewerkers niet ergens anders werken als ze bij ons in dienst waren. Nu beginnen we al met jeugd die ook bijvoorbeeld een baantje hebben bij de AH of Jumbo. Tot nu toe gaat dat prima. Zo maken ze dus ook kennis met de horeca.
Verder zijn we met betrekking tot energie heel snel gaan schakelen. Apparaten gaan pas aan op het moment dat het nodig is. Denk aan de vaatwasser, de spoelmachine en de bakwand. Ook hebben we nu één airco aan in plaats van twee, terwijl we een grote zaak hebben.
Aan de andere kant hebben we ook geïnvesteerd in de keuken en barschermen, en oortjes voor snellere communicatie tussen keuken, bar en terras. Daarover denken we dat we dat eerder hadden moeten doen. Het draagt bij aan een fijne werksfeer en effectiviteit.”
Wil je meer reacties op stellingen lezen? Klik dan hier.
Alle leden van het lunchroompanel van de foto zijn niet altijd in de gelegenheid om te reageren.
Blijf op de hoogte
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrierf van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.