In de rubriek ‘Het Lunchroompanel’ worden actuele ondernemersvraagstukken beantwoord door ondernemers in horecadagzaken uit het hele land. De kosten rijzen momenteel de pan uit voor hen. Wij vroegen de uitbaters of zij zich bij het vaststellen van de prijzen laten leiden door concurrenten of dat zij de kostprijs en winstmarges uitrekenen.
Jan de Roeck van all-day cafe-brasserie Vascobelo:
“De foodcosts proberen we rond de 25-26 procent te krijgen.”
“Wij kijken naar beide facetten. De foodcosts proberen we rond de 25-26 procent te krijgen. Daarnaast kijken we ook naar de concurrentie om op één lijn met hen te liggen. Het is momenteel wel erg turbulent, met alle stijgende foodcosts, personeelskosten en energiekosten. Ik kan wel een bepaald menu maken, maar de inkoopkosten bij de groothandel kunnen daarna schommelen.
Wij zijn ook aan het kijken naar dynamic pricing. Als er dan minder gasten zijn, worden de prijzen lager, en bij pieken hoger. De rendabiliteit staat onder druk. De inflatie van 12 procent kan je niet doorberekenen naar je eindprijs omdat het dan te duur wordt. De rendabiliteit daalt daardoor.”
Lisette de Jong van lunchroom The Blueberry in Amersfoort:
“Wij vinden het niet realistisch om alles één op één door te rekenen aan de gast.”
“Wij calculeren onze prijzen zelf, maar proberen ook te kijken naar wat realistisch is in de markt. Op dit moment rijst de inkoop de pan uit, en wij vinden het niet realistisch om alles één op één door te rekenen aan de gast. We nemen dan voor nu even genoegen met op sommige producten iets minder marge. We hopen daarmee de gasten te behouden, en kiezen voor subtielere prijsverhogingen in verloop van de tijd, in plaats van in één keer een grote verhoging.”
Anielka Menner van lunchroom Smaak Lokaal in Rijen:
“De prijzen van lunchgerechten calculeren we in Horeco.”
“Wij hebben onlangs onze prijzen uiteraard ook weer verhoogd vanwege alle stijgende kosten. We kijken voor dranken zeker bij onze concullega’s, de prijzen van lunchgerechten calculeren we in Horeco. Daarin wijzigen de prijsstijgingen van onze leverancier Bidfood vanzelf mee.”
Kees Elhorst van lunchroom Elhorst Eten & Drinken in Alkmaar:
“Met de huidige inflatie moet je verder kijken dan je neus lang is.”
“Ik reken sowieso de kostprijs uit, en daarmee de marges die ik kan halen. Met de huidige inflatie moet je verder kijken dan je neus lang is. Als je vasthoudt aan de inkopen die je nu doet bij bepaalde leveranciers, kan het zijn dat je te veel geld betaalt. Als je verder kijkt en met meerdere leveranciers aan tafel gaat, kom je erachter dat je goedkoper uit kan zijn. Dat moet wel mogelijk zijn, sommige ondernemers hebben namelijk contracten met leveranciers voor een bepaalde tijd. Ik ben daar gelukkig vrij in. Ik zit gemiddeld op 68 tot 70 procent bruto marge. Ik kijk ook wel naar de concurrenten, meestal liggen hun prijzen hoger dan van mijn zaak. Op deze wijze heb ik al een jaar niet mijn prijzen hoeven te verhogen. Het is overigens wel belangrijk bij de kwaliteit van het concept te blijven.”
Wil je meer reacties op stellingen lezen? Klik dan hier.
Alle leden van het lunchroompanel van de foto zijn niet altijd in de gelegenheid om te reageren.
Blijf op de hoogte
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrierf van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.