Het zijn uitzonderlijke tijden, niet in de laatste plaats voor onze horecaondernemers in Nederland. Na maanden gesloten te zijn geweest, zijn de meeste horecazaken weer open. En terwijl gasten staan te springen om een versgetapt biertje of weekendje weg, staan horecaondernemers te springen om nieuwe medewerkers.
Met een nieuwe campagne genaamd ‘Werken in de horeca, elke dag ’n feestje’ maakt Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zich hard voor het terugdringen van het personeelstekort en daarmee voor een toekomstbestendige horeca. Door middel van inspirerende content, tools, tips & tricks helpt KHN horecaondernemers om de juiste mensen te vinden, zodat de horeca straks weer op volle toeren kan draaien en zetten we de horeca op de kaart als dé branche om in te werken.
Samen met gewaardeerde partners, waaronder SVH, Horecava en Hotelvrijmibo (netwerkorganisatie), gaat KHN vanaf half juni actief campagne voeren om werken in de horeca en het volgen van horecaopleidingen te promoten. Daarbij richt KHN zich zowel op gemotiveerde tijdelijke krachten, als doorgewinterde horecaprofessionals. KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “Van afwasser tot sterrenchef; we roepen mensen met een passie voor de horeca op om te komen werken in onze mooie branche. Want werken in de horeca, dat is elke dag ’n feestje. Met de tools, tips en tricks op onze website bieden we horecaondernemers handvatten om in hun eigen omgeving op zoek te gaan naar nieuwe medewerkers.” In de toolkit kunnen ondernemers verschillende campagne-uitingen vinden voor o.a. social media die zij zelf gemakkelijk kunnen personaliseren en delen.
Creatieve rationale
De gedachte achter de nieuwe KHN campagne was eenvoudig: laten we er weer ’n feestje van maken. Want dat is wat het is, werken in de horeca. En dat laten we ondernemers en hun medewerkers op een vrolijke, opvallende en enthousiaste manier vertellen. Met de blik vooruit en de neus in de wind. Samen met creatief bureau VUUR.fusionlab is KHN tot een mooi resultaat gekomen; persoonlijke verhalen die zowel diepgaand als frivool zijn, luchtig als emotioneel. Maar het belangrijkste is dat de campagne écht laat zien dat werken in de horeca elke dag ’n feestje is. Om wat je er meemaakt. Omdat elke dag anders is. Omdat je werkt in een leuk team. Om wat je betekent voor je gasten. Om de carrièrekansen. Om wat het je oplevert. De horeca gaat er weer voor en daar hebben we jou voor nodig!
Personeelstekort
De horeca vervult als huiskamer van de samenleving een belangrijke sociaal-maatschappelijke rol. Uit de arbeidsmarktmonitor van SVH en KHN kwam in 2019, dus voor de coronacrisis, naar voren dat de werkgelegenheid naar schatting zal groeien van ongeveer 466.000 in 2019, naar ongeveer 559.000 in 2025. Voor de coronacrisis kende de sector dus ook al een enorm tekort; voornamelijk ingegeven door de enorme groei van de sector in de afgelopen jaren.
Door het coronavirus hebben veel horecaondernemers hun medewerkers moeten ontslaan. Dit had mogelijk voorkomen kunnen worden met 100% NOW en TVL subsidie. De financiële compensatie dekte namelijk bij lange na niet alle (personeels)kosten. Uit recent onderzoek van KHN blijkt dat 58 procent van de horecaondernemers nu minder medewerkers in dienst heeft dan voor de coronacrisis. Gemiddeld is de afname bij hen 42 procent. Omgerekend naar de gehele bedrijfstak gaat het dan om een afname in het aantal medewerkers van bijna 25 procent. Een aanzienlijk deel van hen is uitgestroomd naar andere sectoren, die krijg je niet zo snel meer terug. Het werk-naar-werk beleid – dat medewerkers regelingen en voorzieningen biedt bij begeleiding naar ander werk als een organisatie gaat veranderen – heeft voor de horecabranche negatief uitgepakt. Naast de normale vervangingsvraag moet er dus nu een enorme achterstand worden ingehaald. Willemsen: “De uitdaging is om het aanbod te stimuleren en vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Dat is in ieders belang: horecaondernemers, -liefhebbers en -partners, want de vraag bij onze gasten is immers niet weg. Corona veroorzaakte een dip, maar de sector gaat er boven op komen. Er zijn volop kansen voor horecamedewerkers; het vacature aanbod is enorm divers. Op korte termijn zijn er in alle segmenten en functies veel mensen nodig, zowel oproepkrachten, parttimers als professionals.”