Ria Joosten weet met drie dagzaken uitdagingen effectief te tackelen

Auteur: Juan Kort
Ondernemen Ondernemen in... 18 januari 2023
Ria Joosten weet met drie dagzaken uitdagingen effectief te tackelen

Ondernemen in Venlo. Ria Joosten heeft een catering- en eventbedrijf en vijf horecagelegenheden in Limburg. Een personeelstekort kent ze niet binnen haar bedrijven en van de 110 medewerkers is het ziekteverzuim minder dan 2 procent. “Goede teams trekken weer goede mensen aan.”

Meer foto's onderaan deze pagina

Lunchroom treft Ria in De Posterij, één van haar horecazaken in het centrum van Venlo. Een lunchroom die in het moderne kunst Museum van Bommel van Dam gevestigd is in een voormalig postkantoor. Een plek waar duurzaamheid centraal staat. Op vijf minuten lopen van het station van Venlo, staat Hoofdpostkantoor Keulse Poort. Binnenkomend in het gebouw, loop je langs de balie van het museum naar De Posterij. Ria zit er aan een tafel met een kopje koffie. Ze is in gesprek met een medewerker. De eigenaresse heeft een druk bestaan. Haar organisatie van vijf horecaondernemingen bestaat uit restaurant Kasteel Eyckholt, waar high-end diners en events plaatsvinden. Een bezoek aan het kunstmuseum Bonnefanten museum in Maastricht is te combineren met Café Ipanema, eveneens van Ria. Daarnaast noemen we Ria ook een hotelier. De groepshotels Braampeel (voor max. 43 personen) en Aandehammermolen (voor max. 21 personen) staan op haar naam. Groepsaccommodaties met de gezelligheid van een huis door een eigen groepsruimte, maar met het comfort van een hotel door de zelfstandige slaapkamers met eigen toilet en cateringservice. En dan is er De Posterij, waar de onderneemster tijd voor vrij heeft gemaakt. Een gastvrije groet volgt. “Gaat u zitten”, klinkt het zeer vriendelijk.

De basis

“Ria Joosten Catering & Evenementen is de basis van mijn groep ondernemingen. Daar zit ook het proeflokaal met regionale producten.” Ria begon veertig jaar geleden met het catering- en eventbedrijf. Later voegde ze de horecaondernemingen aan haar portfolio toe. “Museum van Bommel van Dam zocht in 2010 een exploitant voor de horecazaak. Na een gesprek bleken onze visies elkaar aan te vullen. Ons plan was om samen te werken: de gasten combitickets aanbieden, maar ook zorgen dat thema’s op elkaar aansluiten. Dat plan is gerealiseerd. Als in het museum oesterzwammen centraal staat, serveren wij gerechten met oesterzwammen. Datzelfde hebben we een keer gedaan met knolselderij”, zegt de eigenaresse. “De samenwerking met het museum gaat heel goed, ik ben daar blij mee.” Organisaties die eveneens goed op elkaar aansluiten, is het catering- en eventbedrijf met alle horecazaken. “Als één van de horecaondernemingen een event heeft, levert en organiseert het catering- en eventbedrijf dat. De Posterij en Café Ipanema zijn alle twee daglocaties, daarom kan je daar ‘s avonds events organiseren.” Tijdens corona liep dat helaas niet. “In december 2021 moest alles dicht. Elke reservering en bestelling afzeggen, was erg jammer.” Gelukkig is Ria inmiddels te spreken over het aantal gasten dat De Posterij bezoekt. “In de zomer van vorig jaar werd het gelukkig weer druk, sindsdien gaat het goed. Het is een ontmoetingsplek, mensen komen voor het museum, alleen voor De Posterij of voor allebei. Ook kan men hier borrelen. Daarvoor bieden we bier, wijn en een hele borrelkaart aan. Het is echt een ander concept dan reguliere zaken. We verkopen geen saté en kroket, op de kaart staat weinig vlees. Vegan rendang, moussaka, soepen, broden en salades vullen de lunchkaart. Bovendien frituren we niet en 80 procent van de producten komt van lokale leveranciers. Het is een mooi concept. Afgelopen weken zat De Posterij iedere dag helemaal vol.”

Opgeloste voedingsstoffen

Een drukbezochte zaak betekent snel een grote ecologische voetafdruk. Ria verkleint deze, naast weinig vlees aan te bieden en veel lokale producten om het menu te hebben staan, door in De Posterij een verticale moestuin van Urban Ponics te hebben staan. “Het is een verticale tuin waarin planten groeien en worden gevoed door een zeer fijne nevel met opgeloste voedingsstoffen. Deze stoffen zijn uit de natuur gewonnen en het water circuleert. Het waterverbruik is daardoor in vergelijking met traditionele methoden tot 90 procent minder. In deze moestuin verbouwen wij zelf de meest verse slasoorten en kruiden, die wij vervolgens verwerken in onze gerechten. Er groeit onder meer basilicum, rozemarijn en munt, en er komt een nog grotere wand. We produceren op deze manier gewassen op een duurzame manier met de fijnste smaken, zonder het gebruik van pesticiden.”

Goede mensen

Uiteraard kan Ria niet in haar eentje de organisaties op een duurzame manier bestieren. Bedrijfsleiders zorgen ervoor dat de zaken up and running blijven. Hoe zorg je er als ondernemer voor dat alles gaat zoals je wilt dat het gaat? “Er zijn meerdere zelfsturende teams. Dat gaat goed. Omdat er geen externe investeerders zijn, heb ik zelf de touwtjes in handen. Het is ten eerste belangrijk om goede mensen om je heen te hebben. Ik heb 110 werknemers en het ziekteverzuim is minder dan 2 procent. Mijn rechterhand heb ik tien jaar geleden aangenomen, zij kwam hogerop en is nu bedrijfsleider. Als werknemers die al langer bij je werken doorgroeien binnen het bedrijf, loop je minder risico omdat je weet wat je van ze kan verwachten. Iemand die je zaken runt, moet wel het bedrijfs-DNA hebben, achter het concept staan en collega’s motiveren.”

Hoewel alles soepel lijkt te lopen, heeft ook Ria te maken met de huidige uitdagingen waar menig horecaondernemer ’s nachts van wakker ligt. “De energie- en inkoopprijzen zijn enorm gestegen, het is een uitdaging om de betaalbaarheid voor de gasten te behouden. We hebben de prijzen al verhoogd. Tot nu toe accepteert men dat. Daarnaast waren de loonsverhogingen erg hoog.” Ria heeft daarentegen genoeg personeel. “Je moet goed luisteren naar hoeveel iemand wil werken, ze vrij geven voor hobby’s, sport- en verenigingsactiviteiten, afwisselend de weekenden vrij geven en respecteren als iemand prefereert minder te willen werken. Het is ook belangrijk om goed te kijken of de taak en functie past bij iemands capaciteiten. Zijn er genoeg uitdagingen voor hem of haar? Medewerkers moet je namelijk laten groeien in hun carrière. Om de sfeer binnen het team goed te houden, dien je afscheid te nemen van degenen die er niet bij passen. Zelfs met een personeelstekort is het goed die keuze te maken. Goede teams trekken namelijk weer goede mensen aan. Je moet ook niet bang zijn iets oudere medewerkers aan te nemen. Zij werken fantastisch. Het is belangrijk te kijken naar wat mensen wel kunnen in plaats van wat ze niet kunnen. We zijn in staat om in dit land te putten uit veel meer mogelijkheden. Denk aan nieuwe Nederlanders en mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Velen hebben tijd dat niet goed bemiddeld wordt. Waarom moeten zoveel mensen in een azc zitten? Ik denk dat voor hen veel makkelijker stages geregeld moeten worden. Het verschil tussen werken en thuiszitten is bovendien te klein vanwege de belastingen en toeslagen.”

Privé

Woonplaats: Helden-Panningen, Limburg
Kinderen en partner: drie kinderen van 28, 30 en 33. De zoon van 28 jaar wordt de opvolger. Hij werkt al drie jaar in het bedrijf, heeft de hotelschool gedaan en is eindverantwoordelijk voor één van de locaties en evenementen
Opgegroeid in: Deurne
Opleiding: HBO Facilitaire dienstverlening, HBO Bedrijfskunde, New Business aan de TU Eindhoven en onlangs de opleiding voor toezichthouder. Allemaal afgemaakt.
Hobby’s: lezen, wandelen en muziek maken

Facts & figures

Prijs koffie: 2,50 euro
Prijs frisdrank: 2,70 euro
Hardloper en prijs: seizoensproeverij van drie gerechtjes: huisgemaakte knolselderijsoep, boerenbrood met vegan knolselderijsalade en een proefpuntje knolselderijvlaai voor 9,50 euro
Gemiddelde omzet per gast: 15 euro
Omzetverhouding drinken/eten:  60% eten/40% drank (komt door de borrels)
Aantal zitplaatsen binnen: 70
Aantal zitplaatsen buiten:  35
Oppervlakte zaak: 120 m²
Oppervlakte terras: 50 m²

Blijf op de hoogte

Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrierf van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.

Overig nieuws