Als startende horecaondernemer wil jij graag direct zoveel mogelijk rendement uit je horecazaak halen. En ook als je al een paar jaar een horecazaak bezit, wil je natuurlijk zoveel mogelijk uit je investeringen halen zonder ook maar iets in te leveren op de gastbeleving. Benieuwd hoe je dit doet? Onze vier tips helpen je op weg.
1. Laat innovaties voor je werken
De horeca is een sector die altijd in beweging blijft. Met innovatieve en nieuwe concepten zorgen slimme horecaondernemers dat ze hun gasten aan zich binden. Maar dit is niet het enige middel om te zorgen dat de service binnen jouw horecazaak van hoog niveau is. Denk ook bijvoorbeeld aan slimme innovaties die het werken in de horeca een stuk eenvoudiger maken. Zo hebben jij en je medewerkers nog meer tijd om je horecaconcept tot in de puntjes door te voeren richting je gasten.
Efficiëntie in de keuken behaal je bijvoorbeeld door te werken met keukenschermen. De bestellingen vanuit de kassa zijn direct zichtbaar voor de koks en worden per gang en partie gerangschikt. Zo heeft iedereen een overzicht van de gerechten die bereid moeten worden, en hoeveel tijd hiervoor nodig is. Kunnen de gerechten uitgeserveerd worden? Dan verschijnt de bestelling op het pick-up scherm. Ideaal, want hierdoor hoef je dus geen medewerker meer aan de pass te hebben staan. Een ander voordeel van keukenschermen is dat je nooit meer bonnen kwijtraakt. Prettig voor je gasten, maar het zorgt ook voor een hoger rendement. Ga maar eens na hoeveel euro je op jaarbasis verliest door het aanbieden van extra drankjes aan gasten die onnodig op hun eten wachten. Om nog maar te zwijgen van de gasten die niet meer terugkeren naar je restaurant als gevolg van kwijtgeraakte bonnen.
2. Zorg voor een optimale gastbeleving in tijden van personeelstekort
Niemand kan er omheen: als horecaondernemer word je dagelijks geconfronteerd met het personeelstekort. Omdat we nu eenmaal niet in staat zijn om nieuwe medewerkers tevoorschijn te toveren, is het slim om de oplossing te zoeken in innovatieve oplossingen. Op die manier zorg je toch voor een optimale gastbeleving met minder medewerkers.
Veel ondernemers hebben inmiddels kennisgemaakt met QR-bestellen, maar toch zien we ook dat sommige horecazaken nog koudwatervrees hebben. Ben jij ook bang dat QR-bestellen zorgt voor minder interactie met je gasten en vind je dit niet gastvrij? Niets is minder waar. Gasten vinden het in de regel namelijk heel fijn om te kunnen bestellen als ze daar zelf aan toe zijn, en door te werken met QR-bestellen ontzorg je ook je medewerkers zonder in te leveren op het contact. Bij het brengen van de bestelling of bij het afrekenen kunnen ze nog steeds een praatje maken met de gasten. Daarbij is het een groot misverstand dat je QR-bestellen meteen voor je volledige horecazaak moet instellen. Je kunt ook klein beginnen en QR-bestellen alleen invoeren in wijken die je anders niet kunt bedienen door het personeelstekort. Win-win dus.
Naast QR-bestellen kun je ook kiezen voor combiterminals om je medewerkers zo efficiënt mogelijk te laten werken. Efficiëntie betekent meer tijd voor je klant en dat is natuurlijk waar je voor gaat. Hoe dit in de praktijk werkt? Je medewerkers hebben met een combiterminal nog maar één device nodig om bestellingen op te nemen en af te rekenen. Dat levert aardig wat tijdwinst op. Voor jouw gasten én medewerkers. Gasten hoeven namelijk niet meer te wachten tot de bediening de pinterminal heeft gevonden en jouw medewerkers zetten heel wat minder stappen op een dag.
Benieuwd hoe vooraanstaande horecaondernemers omgaan met het personeelstekort en slimme innovaties? Download het gratis unTill inspiratiemagazine.
3. Ontdek de kracht van integraties
Als horecaondernemer werk je vaak met verschillende systemen. Denk aan je kassa, het boekhoudpakket en oplossingen om te betalen en te reserveren. Heb jij al deze pakketten naast elkaar draaien? Dan ben jij waarschijnlijk veel én onnodig tijd kwijt aan het handmatig overzetten van gegevens. Dat kan anders! Door te kiezen voor slimme integraties worden gegevens automatisch overgezet en heb je altijd een actueel overzicht van je horecazaak. Dat scheelt tijd, en voorkomt dat je onnodige fouten maakt.
Vaak is je kassa een prima vertrekpunt voor het realiseren van koppelingen. Je kassasysteem vormt nu eenmaal het hart van je horecazaak en het is de plek waar bestellingen en betalingen worden verwerkt. Logisch dus om de gegevens uit je kassa direct uit te wisselen met bijvoorbeeld het boekhoudpakket, personeelsmanagementsysteem of loyalty-programma’s. Hierbij is het wel essentieel dat je kassa geschikt is om met alle systemen in de horeca te koppelen: dat is dan ook een belangrijk aandachtspunt bij het aanschaffen van een nieuwe kassa. Nieuwsgierig waar je nog meer op kunt letten? Download de gratis whitepaper Hoe kies je het juiste horeca kassasysteem.
4. Ga datagestuurd werken
In steeds meer sectoren zien we dat data aan de basis ligt voor veel ondernemingsbesluiten. Ook voor de horeca liggen er veel kansen op het gebied van datagestuurd werken. Zeker nu de inkoop-, huisvestings-, personeels- en energieprijzen blijven stijgen, wil je als horecaondernemer weten waar je geld kunt besparen. Inzicht in je data is dan essentieel. Door te investeren in een webmanagement tool weet je op elk moment van de dag hoe je horecazaak presteert, wat de productiviteit van je medewerkers is en op welke momenten je horecazaak meer kost dan oplevert. Waardevolle info, want zo weet je precies waar je in moet investeren en hoe je je personeel zo efficiënt mogelijk inplant. Ideaal in een tijd waarin medewerkers schaars zijn. Benieuwd naar de voordelen van een datagestuurde horecazaak? Download gratis de whitepaper over Webmanagement.
Dit artikel maakt onderdeel uit van de Themamaand Starten en groeien in de horeca.