Wie bij YB (de nieuwe naam van Yoghurt Barn) een frozen yoghurt of 'froyo' bestelt, krijgt vanaf vandaag geen yoghurt van koeienmelk meer, maar een duurzaam plantaardig alternatief. ProVeg hoopt dat meer bedrijven dierlijke producten gaan vervangen en zo de uitstoot van broeikasgassen verminderen.
De switch is onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de keten, die tien jaar geleden begon met de verkoop van biologische yoghurt maar nu op weg is naar een volledig plantaardig assortiment. Om de overgang van yoghurt naar plantaardig te markeren, veranderden ze onlangs ook al de naam van 'Yoghurt Barn' naar `YB´. Ook alle nieuw te introduceren producten zullen voortaan namelijk volledig plantaardig zijn.
Uit een interne analyse van YB bleek dat de frozen yoghurt tot de producten met de hoogste broeikasgasuitstoot behoorde. Daarom werd besloten deze als eerste te vervangen.
Froyo
“Na maanden en maanden testen zijn we gekomen tot een ‘froyo’ die zelfs lekkerder is bevonden door onze gasten dan onze eerdere, en volledig vegan. Als onderdeel van onze reductieplannen wisten we dat onze huidige (biologische) froyo één van de meest dringende producten was om te vervangen. Eindelijk is die tijd nu gekomen”, stelt oprichter Wouter Staal. “Het past perfect bij onze strategie om binnen enkele jaren de marktleider te worden in plantaardige ontbijt, lunch en gezonde tussendoortjes voor West-Europa.”
Volgens een ruwe schatting van de stichting ProVeg zal de omschakeling naar plantaardige ´froyo´ per jaar meer dan een halve ton aan broeikasgasuitstoot besparen. Dit komt overeen met 10 autoritten van Amsterdam naar Kaapstad en weer terug. Ook wordt er jaarlijks zo’n 4 miljoen liter water mee bespaard.
Veerle Vrindts, directeur van ProVeg, is blij met de vooruitstrevende stap van YB: “De milieuvoordelen van plantaardige alternatieven zijn bewezen. Steeds meer mensen krijgen door dat ze ook net zo lekker zijn als dierlijke producten, of zelfs nog lekkerder. Uit een recente studie van Kieskompas blijkt dat twee op de drie Nederlanders er achter staat dat bedrijven dierlijke ingrediënten gaan vervangen door plantaardige. We zien echter dat veel bedrijven dit nog wel wat spannend vinden. We hopen dus dat meer Nederlandse bedrijven, in navolging van YB, dit soort ambitieuze stappen durft te zetten.”