De lunchroomtrends voor 2014

11 december 2013
De lunchroomtrends voor 2014

Het jaar 2013 wordt bijna afgesloten en daarmee wordt ook het startsein gegeven voor de trendwatchers om met hun toplijstjes te komen. Waar kunnen lunchroomondernemers in 2014
niet omheen? De trends die we gaan terugzien in de lunchroombranche zetten we voor u op een rij. Bijvoorbeeld: zegt ‘bubble tea’ u al iets?

*‘Snel & Vers’-concepten*
In 2014 blijft de trend vers bestaan. Gasten willen een verse maaltijd bestellen, maar daarbij niet al te lang wachten. Bovendien willen ze getuigen zijn van de bereiding van het eten. Open bars en keukens zijn daardoor helemaal hip. Concepten zoals Julia’s pasta doen het mede hierom goed.

*Ter plekke of thuis*
De komst van de eerste Jumbo Foodmarkt dit jaar in Breda is een teken van nieuwe concurrentie voor de horeca. Het supermarktconcept richt zich op vers, gezond en lekker eten tegen een heel lage prijs. Tientallen koks en vakspecialisten bereiden ter plekke tal van nationale en internationale gerechten. Klanten kunnen deze gerechten mee naar huis nemen of ter plekke opeten in het Foodmarkt Café. Maaltijden vers thuis bereiden met ingrediënten uit de supermarkt gaat men in 2014 ook steeds vaker doen.

*Cross-over-concepten*
Cross-over-concepten gaan we in 2014 meer zien. Een lunchroom waar men kunst kan kopen of de streekproducten die op de menukaart staan, zijn achterhaald. We zien de koffiebarretjes met een muziekwinkel erbij, de lunchroom met een riante boekenzaak of een lunchroom in combinatie met een bed & breakfast.

*Glocally*
Het concept van Harvest Market op Schiphol is een voorbeeld van glocally: lokaal en globaal eten. De focus ligt niet alleen op wat Nederland te bieden heeft, maar de menukaart kijkt ook voorbij haar grenzen.

*The right price, right?*
Denk hierbij aan de prijzenknallers die ketens zoals Ikea, Bakker Bart of de Hema aanbieden. Mensen denken dat dit een reële prijs is voor een ontbijt. Met deze perceptie verwachten ze hetzelfde ontbijt bij een lunchroom. Ze vergeten dat de ketens juist marge maken op de verkoop van de krentenbollen of andere impulsaankopen.

*Uitgebreid ontbijt*
Het ontbijt biedt daarentegen de ondernemer ook in 2014 kansen. De grote steden zullen deze trend eerder oppikken dan de lunchrooms in de periferie. De gast hecht waarde aan de ochtendmaaltijd en is bereid om 10 euro te betalen voor een goed ontbijt.

*Groen, groener, groentes*
Biologische producten en veel groentes veroveren ook in 2014 een plek in de trendlijst. Men durft nieuwe groentes uit te proberen en is overtuigd van de gezondheidswaarde.

*High bites*
Geen High Wine, geen High Tea maar een High Bite is dé nieuwste foodtrend voor de lunchroombranche. Kleine borrelhapjes of hartige snacks die u presenteert aan uw gasten. Dit is de manier om uw gast langer in uw lunchroom te houden of om het 4-uurtje aantrekkelijker te maken. Ook leuk om te promoten in een arrangement.

*Kruidenkoffie, -thee en bubble tea*
Kruidenkoffie, kruidenthee en bubble tea zijn ontwikkelingen die zich blijven doorzetten in de lunchroombranche. Op de bodem van de bubble tea liggen tapiocabolletjes. Als de bolletjes worden gekookt, worden het kauwbare, zoete balletjes die zorgen voor een smaakexplosie in de mond.

~Door~ "~Myrtille Vromans~":mailto:myrtille.vromans@uitgeverijps.nl

Overig nieuws