‘The Future is private’ was een uitspraak van de Facebook-eindbaas Mark Zuckerberg in 2019. Achteraf gezien een waarheid als een koe als je het mij vraagt. Want al bijna een jaar is ons privédomein ons enige leefgebied. En vooral in deze winterse lockdown verkeren wij enkel in huiselijke kring.
De ‘private space’ is tegenwoordig zo’n beetje de enige omgeving waar je nog echt welkom bent. Afgezien van de bakker, drogisterij of supermarkt. De enige echte interactie met onze gasten is het vluchtige contact met een gast die wat komt afhalen om het vervolgens thuis te verorberen.
Wij bivakkeren in ons privédomein, ieder in zijn afzonderlijke bubbel, terwijl ons sociale leven zich grotendeels online afspeelt. Ik vermoed dat Zuckerberg zich zijn ‘private future’ anders had voorgesteld.
De relatie tussen mensen en online systemen
Zuckerbergs ‘private future’ gaat oorspronkelijk over de relaties tussen mensen onderling op sociale media. Mensen moeten meer privacy krijgen en minder online gedonder, gejank en geknetter tegenkomen. Het moet in de toekomst veiliger en meer afgebakend zijn. Geen digitaal marktplein meer met schreeuwende viswijven en grofgebekte marktkoopmannen. Vanaf nu moeten we beschaafd met elkaar omgaan en dat lukt veel beter als je niet meer alles te zien krijgt en je bereik wordt ingeperkt.
Van mensen met dezelfde achtergrond en mening als jezelf is minder tegenwind te verwachten. Want met gelijkgestemden ben je het veelal eens. De algoritmes haken gretig in op jouw voorkeuren en al snel word je dagelijks ‘gevoed’ met steeds hetzelfde of iets wat in het verlengde ligt en die slimme stukjes technologie zijn overal. Op sociale media, Spotify, Netflix, de Appie app en ook de overheid maakt er gebruik van. Zo sporen ze vermoedelijke fraudeurs op. Zelfs banken laten algoritmes los op aanvragen die hierdoor lekker snel en efficiënt verwerkt worden. Maar zonder een menselijke second opinion kan zo’n algoritme er ook goed naast zitten.
Stap uit jouw bubbel (en comfortzone)
Dit alles zet aan tot nadenken. Door de fysieke en online restricties wordt onze wereld op dit moment alleen maar kleiner en compacter. Ons sociale leven staat nagenoeg stil en algoritmes gijzelen onze online bewegingsvrijheid. Zo wordt alles wel erg privé en besloten. In zo’n beperkende omgeving is het onmogelijk te ondernemen in de horeca. Alle mazen in het net zijn gevonden, alle mogelijkheden benut en onze creativiteit is foetsie.
Deze crisis is als een sluipmoordenaar. De lockdowns, het gedwongen isolement en de oplopende schulden zullen de nekslag zijn voor tal van horecabedrijven. Tel daar alle onzekerheid en het gebrek aan vooruitzicht bij op en je hebt een giftige cocktail. We weten dat een kat in het nauw rare sprongen maakt.
Hopelijk geeft de overheid thuis en wordt het steunpakket meer maatwerk. Iedereen snapt dat je bij moet dragen en veren moet laten in een crisis. Maar het is meedogenloos om bedrijven die al zijn kaalgeplukt alsnog het vel over de oren te trekken.
Weer lekker aan het werk, gasten vermaken, met je team knallen en ondernemen. Dit alles komt pas weer op gang als wij uit deze opgelegde bubbel mogen stappen. Maar er is ook een bubbel waar je wel invloed op hebt. Waar je enkel moed voor nodig hebt om eruit te komen. Die bubbel heet jouw comfortzone. Uit die bubbel kun je stappen wanneer jij wilt. Niemand die je tegenhoudt. Als je uit die bubbel stapt kan je nog wel eens op mooie dingen stuiten. Zoals verwondering, expansie en persoonlijke groei.
Wij zitten niet in de toekomst die wij voor ogen hadden. Het echte leven speelt zich daarbuiten af en is mét elkaar. Natuurlijk waarderen wij allemaal onze privacy, maar wij hopen ook dat dit de laatste lockdown is voor onze branche. Want straks wij willen gewoon weer onze vrijheid terug.
Over Monique:
Monique is geboren en getogen in de horeca, in het restaurant van haar ouders. Daarna heeft zij meer dan 25 jaar gewerkt in de Internationale hotellerie en de meeting & events markt, in zo’n beetje alle disciplines, van medewerker tot commercieel directeur van een hotelgroep. Nu is ze eigenaar van Strategisch Horeca Advies en strategisch partner voor horecaondernemers. Verder is ze columnist en geeft ze trainingen aan de HM Academy op gebied van conceptontwikkeling en marketing.