De trends vliegen om je oren; glutenvrij, superfoods, goede vetten, oergranen en meer. Aan de ene kant ambachtelijk gegrilde hamburgers en hotdogs
op niveau en aan de andere kant groenteshakes, haverbrood en rawfood. En nu?
*Meegaan met de trend*
Midden tussen al die trends en het mediageweld rondom de nieuwste Âhotspots moet je op zoek naar hoe de nieuwe menukaart eruit gaat zien. Al dan niet geholpen door een kok zal je een weg moeten vinden om én mee te gaan met de trend, én je gasten tevreden te houden, én de marge goed te krijgen én ervoor te zorgen dat de recepten werkbaar zijn.
*Let op het totaalplaatje*
Soms kan je door zoveel keuzes de weg kwijt raken voor het meest essentiële: Waar staat de zaak voor en waarvoor komen de gasten naar je toe. De gasten zullen niet (langdurig) naar je toe komen voor dat ene superfoodrecept. Zij komen omdat ze een fijne plek zoeken om wakker te worden, bij te praten of ontspannen te eten. Zij komen niet alleen voor de menukaart, maar voor het totaalplaatje; de gastvrijheid, het interieur, de muziek en de locatie.
Daarnaast is het ook belangrijk om niet alleen te kijken naar de huidige (vaste) gasten, maar ook naar de beoogde nieuwe doelgroepen die er voor gaan zorgen dat de zaak over drie jaar ook nog vol zit.
*Ontzorgen*
Bovenal komen de gasten naar de horeca om Âontzorgd te worden en te genieten. De gasten horen zorgeloos elk gerecht van de menukaart te kunnen kiezen omdat het onze taak én verantwoordelijkheid is om hen van goed, lekker en gezond eten te voorzien. Als wij onze gasten goed en gezond te eten geven zullen zij zich beter voelen en dat maakt onze gasten weer enthousiast over ons.
*Superfoods?*
Kies daarom voor gerechten die goed bij de zaak en de gasten passen en waar je zelf achter staat (lees: die je zelf ook elke dag zou willen eten). Stel combinaties samen die lekker én gezond zijn en waarvan je de oorsprong kent. Gebruik superfoods alleen als ze ook echt een functie hebben in een gerecht en bedenk dat spinazie, boerenkool en aardbeien ook superfoods zijn!
*Biologisch*
Bij Anne&Max kiezen we al tien jaar lang voor echte producten waarvan we de oorsprong kennen, bij voorkeur biologisch. Voor de menukaart werken we samen met Chefs die samen met ons recepten maken die goed smaken, voedzaam zijn en uiteraard snel en goed te bereiden in onze keukens. Zo kunnen onze franchisenemers zich richten op de operatie van hun Anne&Max zonder keuzestress voor de menukaart.
*Over Anne&Max*
Anne&Max is een Franchise Freshfood&Coffeecafé met vestigingen in verschillende steden. Bij Anne&Max ben je elke dag welkom; Voor ontbijt, koffie, lunch, een high tea of hartige hapjes in de middag. Wij werken met verse, authentieke en gezonde producten. Maar boven alles willen we een huiskamer in de stad zijn, een plek waar je elk moment van de dag thuis bent.
Anne&Max is een franchiseorganisatie. Wij zoeken betrokken, ervaren en enthousiaste ondernemers. Kijk voor de mogelijkheden op "www.annemax.nl/franchise":http://annemax.nl/blog/franchise/
~Auteur: Wobbe van Zoelen, Anne&Max~
Blog Wobbe van Zoelen, Anne&Max
3 maart 2015