De afgelopen vijf jaar is het aantal lunchrooms in Nederland toegenomen van 2.015 naar 2.307, een stijging van bijna 15 procent. De afgelopen tien jaar is het aantal lunchrooms zelfs met ruim 35 procent gestegen. In de fastservicesector, waaronder lunchrooms vallen, is het totaal aantal bedrijven over dezelfde periode met ruim 3 procent gestegen. Het aantal lunchrooms zal blijven stijgen vanwege toenemende branchevervaging. Dat stelt horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners in het rapport 'De lunchroom in beeld'.
*Iedereen een eigen lunchcorner*
De laatste jaren is branchevervaging waar te nemen binnen de lunchroombranche. De opkomst van de bakkerijen met hun eigen broodjescorners, koffiebars, maar ook de Âto go' shops met hun eigen lunchhoekje zijn hier debet aan. Daarnaast vindt er ook branchevervaging plaats binnen de retail en horeca. Dit was al zichtbaar bij de grote warenhuizen, zoals de V&D met La Place, de Bijenkorf met Café B en de Hema met haar koffiecorner. Ook hebben de tuincentra van de Intratuin al een koffiecorner.
*Iets minder bezoek, meer bestedingen*
Volgens het bedrijfschap Horeca en Catering besteedde de bezoeker van een lunchroom in 2008 gemiddeld  5,80 per bezoek. In 2009 was dit gemiddeld  0,10 meer dan in het jaar daarvoor;  5,90 per bezoek. Ruim 13% van de Nederlanders (16-64 jaar) bezocht in 2008 een lunchroom. In 2009 daalde dit percentage naar 11,7%. In 2009 bezochten minder gasten een lunchroom dan in 2008. Deze gasten spendeerden echter wel meer per bezoek dan het jaar daarvoor.
~Frank Lindner~
Aantal lunchrooms groeit nog steeds
31 mei 2010