24 procent van Nederland haalt bestelling koffie- of lunchketen af

Lunchroomketen koffie 16 januari 2025
24 procent van Nederland haalt bestelling koffie- of lunchketen af

Bezoekers van koffie- of lunchketens halen bijna een kwart (24 procent) van de bestellingen af. De meeste bezoekers bestellen eten én drinken (47 procent). Dunkin’ is populairder onder jongvolwassenen dan onder oudere leeftijdsgroepen. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.

Ruim driekwart (76 procent) van alle bestellingen nuttigen klanten ter plaatse en bijna een kwart (24 procent) wordt afgehaald. Deze verhouding verschilt sterk per keten. Bij Brownies&downieS (99 procent), Doppio Espresso (98 procent), Coffeelovers (96 procent) en Anne&Max (96 procent) nuttigen klanten vrijwel alle bestellingen ter plaatse. Klanten van Dunkin’ halen juist het merendeel van hun bestellingen af (66 procent), net als bij Julia’s (64 procent). Bij Starbucks, BackWERK en Subway ligt het afhaalaandeel op 40 procent.

Dunkin’ populairder onder jongvolwassenen

Koffie- en lunchketens trekken verschillende leeftijdsgroepen aan. Nederlanders van 50 jaar en ouder vormen de grootste groep bezoekers bij Délifrance (56 procent), Coffeelovers (54 procent), La Place (45 procent) en Bufkes (45 procent). Jongeren van 18 tot 34 jaar domineren juist bij Dunkin’ (74 procent), De Broodbode (69 procent), Vlaamsch Broodhuys (59 procent), Bagels & Beans (55 procent), Cofffeecompany (52 procent) en Subway (52 procent).

Meeste bezoekers bestellen eten én drinken

Bijna de helft (47 procent) van de bezoekers bestelt zowel eten als drinken bij een koffiezaak of lunchroom. Ruim een kwart (27 procent) kiest alleen voor eten, terwijl 26 procent uitsluitend drinken bestelt. In de afgelopen twaalf maanden bezocht bijna twee derde (65 procent) van Nederland minstens één keer een koffiezaak of lunchroom. Het grootste deel van Nederland (43 procent) bezocht meerdere koffiezaken en lunchrooms. De overige 22 procent ging slechts naar één koffie- of lunchketen. 

Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrierf van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.

Overig nieuws