Nederlanders besteedden het afgelopen jaar 1,1 miljard euro bij koffie- en lunchketens in Nederland. De gemiddelde besteding per bezoek is 15 euro. Nederlanders gaven het meeste uit bij lunchrooms zoals Anne&Max (28 euro) en het minste bij ketens waar bezoekers voornamelijk eten of drinken afhalen. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.
Nederlanders spenderen gemiddeld 15 euro per bezoek aan een koffie- of lunchketen. Dit is de totale rekening voor het hele gezelschap. In de afgelopen twaalf maanden bezochten Nederlanders 76,3 miljoen keer de grootste koffie- en lunchketens in Nederland. Hiermee komt de totale besteding op 1,1 miljard euro. Bij acht ketens is de gemiddelde besteding hoger dan het gemiddelde van de markt.
Meeste besteed bij lunchrooms
De gemiddelde besteding bij Anne&Max (28 euro) en Brownies&downieS (28 euro) is het hoogste van alle ketens. Bagels & Beans volgt met een gemiddelde besteding van 24 euro. Bezoekers besteden dus meer bij lunchrooms dan bij ketens die zich voornamelijk focussen op koffie.
Minder besteed bij afhalen
De gemiddelde besteding is het laagste bij ketens waar bezoekers relatief vaak hun bestelling afhalen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij Julia’s (7 euro) en Dunkin’ (11 euro). De gemiddelde besteding per bezoek is ook lager bij koffiezaken zoals D.E. Café (12 euro) en Starbucks (12 euro).
De resultaten in dit persbericht komen uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, bezoek, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor koffie- en lunchketens. In het onderzoek zijn 4.996 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.
Blijf op de hoogte!
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrierf van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.