Om de horeca een hart onder de riem te steken, is Young Creators Group, een community voor jonge ondernemers en makers onder leiding van ondernemer Edwin de Jong, op eigen initiatief gestart met HorecaTegoed. HorecaTegoed is een initiatief waar je een gift aan jouw favoriete horecagelegenheid kunt geven zodat die het hoofd boven water kan houden.
In ruil voor de gift kun je op een later moment, wanneer de horecagelegenheden de deuren weer openen, in de horecagelegenheid van jouw gift terecht voor een hapje of een drankje als dank. “Op dit moment doen er al zo’n 25 horecagelegenheden door het hele land mee, maar we hopen erop dat we dit landelijk kunnen doortrekken”, vertelt De Jong enthousiast. “Ondernemers krijgen rechtstreeks uit een Tikkie een gift. Vooral voor restaurants met veel vaste gasten is dit hopelijk een steuntje in de rug om straks uit deze crisis te komen.”
In korte tijd heeft Young Creators Group HorecaTegoed uit de grond gestampt. “Inmiddels hebben we al zo’n drie- á vierhonderd vouchers verkocht”, vertelt De Jong. “Vooral Nachtcafé Warhole in Groningen blijkt in deze korte tijd enorm populair. Die hebben zelf ontzettend veel aan marketing gedaan. Dat loont dus enorm en is dan ook een tip voor horecaondernemer die zich aansluit: promoot dit via je eigen netwerk en kanalen! Iedere horecagelegenheid kan zich aansluiten.”
Financieel rotjaar
De Jong kwam op het idee omdat hij zelf financieel gezien een rotjaar heeft gehad. “Ik ben met mijn eigen bedrijf een tijdje geleden failliet gegaan. Ik weet dus als geen ander hoe het is als ondernemer zijnde wanneer je altijd tekort hebt en die stress voelt over de vraag hoe je morgen gaat overleven. Daarom kwam ik op dit idee. Als je je zaak draaiende wil houden is een tientje normaal niks, maar in deze tijd kan het bepalen of jij de huur kunt betalen ja of nee.”