YB zet in op internationale expansie met zowel master franchise als met haar producten voor retail en foodservice. Om deze groei te faciliteren is het bedrijf een coöperatie geworden en heeft het inmiddels 633 ambassadeurs als mede-eigenaar. Dit is slechts een eerste stap. Er zullen nog meer rondes komen met als doel om enkele duizenden mede-eigenaren aan het merk te verbinden en de groei én impact verder te versnellen.
Twee nieuwe bedrijfsonderdelen
YB is in tien jaar tijd van een horecabedrijf met een eerste vestiging in Utrecht, uitgegroeid tot een missie-gedreven merk met niet alleen dertien eigen vestigingen, maar tevens twee nieuwe bedrijfsonderdelen. Een internationale tak met master franchisepartners van wereldformaat, zoals Autogrill, en de uitrol van haar ready-to-eat YB Oats als plantaardig ontbijt, lunch en tussendoortje met zowel retail als foodservice partners in Noordwest Europa. Direct na haar tienjarig bestaan eind september 2022 zal het bedrijf geheel plantaardig opereren.
Groeigeld voor merk en mensen
Het nu aangetrokken kapitaal wordt ingezet om deze groei extra te versnellen. Zo is er een sales team aangetrokken voor retail, is de communicatie versterkt en het franchiseteam opgezet. Daarnaast wordt een aangescherpte branding gelanceerd om zowel in de eigen horecavestigingen, als thuis en onderweg met de producten uit de supermarkt, te kunnen inspireren. Dit alles met een duidelijk doel: positieve impact maken. Inmiddels is er een partnership gesloten om de ready-to-eat YB Oats naar internationale markten te brengen en zijn er vergevorderde gesprekken voor nieuwe franchise locaties in de Europese markt.
Impact maken met plantaardig eten
Wouter Staal, oprichter en CEO van YB: “We bouwen aan een nog duurzamer bedrijfsmodel waarbij impact vóór winst gaat en we samen met onze ambassadeurs ons merk steviger neer kunnen zetten. De energie die vrijkomt bij deze campagne is overweldigend. Het is de ideale manier om van je gasten, klanten, leveranciers, personeel en andere partners je levenslange ambassadeurs en dus het verlengde van je merk te maken.”
“Na het sluiten van deze eerste ronde starten we alweer met de inschrijving voor de volgende ronde om nóg meer fans aan ons te binden en te betrekken bij onze projecten, plannen en ambities. Zo willen we binnen enkele jaren doorgroeien naar duizenden mede-eigenaren in binnen- en buitenland. De eerste stap is gezet.” De eerste ronde is nu succesvol afgesloten.
Blijf op de hoogte
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste lunchnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrief van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.