Een glimlach ontlokken aan de gast is voor veel ondernemers in de horeca een deel van de beloning. Het tegengaan van verspilling, afval, verpakking en kilometers van toeleveranciers is in de
horeca steeds meer aan de orde om een bijdrage te leveren aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
*Samenwerking*
2 initiatieven die daar vol op inzetten hebben besloten om strategisch te gaan samenwerken. "ECO-tap":http://www.ecotap-horeca.nl/ en Foodiebag zetten zich in om transportkilometers en verspilling tegen te gaan.
*Proefpakket*
Om de Nederlandse horeca kennis te laten maken met de Foodiebag, heeft ECO-tap gezorgd voor gratis Foodiebag proefpakketten. Sinds begin maart worden deze pakketten door heel Nederland verspreid. Ook Grand Café Buena Vista in Kinderdijk heeft een pakket ontvangen. Margaret: ''Wij vinden het belangrijk om bewust met voedsel om te gaan en we vonden het dan ook erg leuk om via dit initiatief kennis te maken met deze duurzame initiatieven.''
*Foodiebag*
50 miljoen kilo voedsel wordt er in Nederlandse horeca jaarlijks weggegooid. Jawel, u las het goed: vijftig miljoen kilo! Kan dat niet anders? Foodiebag is een initiatief om de 'doggy bag' ook in Nederland een sociaal geaccepteerd verschijnsel te maken. De gast durft op dit moment (nog) niet goed te vragen om het resterende eten mee te nemen. En dat is zonde, want weggooien is daarmee nog de enig overgebleven optie. Zelfs recyclen als diervoeder is niet (meer) toegestaan. Afval dus, wat de ondernemer ook nog eens geld kost om af te laten voeren!
*Charmante optie*
Tijd om een charmante manier te introduceren, waarmee de gast kan laten weten dat zij het resterende voedsel géén afval vindt. En tijd voor een nieuwe naam, want het was zó lekker, dat wat overblijft wil je mee naar huis nemen en is helemaal niet voor de hond bedoeld!
*Foodiebag levert de oplossing*
De naam doet recht aan wat het is: een stijlvol tasje om voedsel in te vervoeren en geen 'zak voor de hond'.
Het ontwerp maakt het voor de keuken mogelijk om haar werk en resultaat op een eenvoudige en toch aantrekkelijke manier aan de gast mee te geven. Het speciale Foodiebag lepel-clipje op tafel is voor de gast de discrete mogelijkheid om zonder vragen aan te geven, dat zij het op prijs stelt om de niet genuttigde heerlijkheden later thuis alsnog met smaak te verorberen. Door het lepel-clipje aan de bordrand te schuiven, maakt de gast zijn wens duidelijk.
*ECO-tap*
Bron- en mineraalwater (weet u overigens het verschil?) wordt uit een berg of de grond gepompt om vervolgens met tankwagens naar de bottelarij getransporteerd te worden.
Vervolgens worden de flessen of pakken naar de distributiecentra gebracht om vandaar naar de groothandel te worden gebracht die het op haar beurt dan weer transporteert om het bij u af te leveren. De lege fles is dan het resterende afval dat soms  wederom na transport  gerecycled kan worden.
*Overstijgt kwaliteit bron- en mineraalwater*
ECO-tap is een concept waarbij het lokale kraanwater gezuiverd wordt van alle ( eventueel) aanwezige vervuiling of verontreiniging. U serveert een eigen tafelwater dat in alle opzichten de kwaliteit van mineraal- of bronwater overstijgt. Een compliment voor uw keuken, reclame voor uw zaak en een compliment voor u als ondernemer. Ziet u de glimlach al voor u?
Weg met afval en verspilling
11 maart 2014