De laatste jaren heeft er in de zorgsector een verschuiving plaats gevonden. Steeds meer mensen moeten langer thuis wonen. “Om die doelgroep in huis te krijgen, moet je ze op een of andere manier lokken en met ze verbinden", vertelt gastheer Arthur Karstens.
Zorgcentrum De Haven in Bunschoten-Spakenburg beschikt ook over verschillende kleinschalige woningen. Hierdoor ontstond een grote groep van mantelzorgers die voor deze mensen zorgen. Hiernaast is er ook nog een groep mensen die thuis blijven wonen, maar wel behoefte heeft aan gezelligheid en heerlijk eten. Uit deze behoefte is het concept Brasserie De Haven ontstaan.
Brasserie als een verbindende factor
Brasserie De Haven is een groot succes, ondanks het feit dat zij deel zijn van het zorgcentrum. De moderne inrichting, met hier en daar een glimp van het vertrouwde van vroeger, geeft een hippe en warme sfeer. Daarnaast is de verbinding tussen klanten van belang. “Doordat je goede lunchgerechten neerzet en je daarin onderscheidt, kun je daar winst op maken", zegt Arthur. “Iedere zorginstelling komt wel met een Brasserie, maar dat ‘ie zo loopt als deze maakt het verschil.”
“Alles is hier mogelijk”
Arthur: “Ik denk als je jezelf wilt onderscheiden en de drempel wilt verlagen, moet je creatief omgaan met de mogelijkheden die je hebt.” Dit doen zij met een concept als de Broodjes Battle. “Je ziet als iemand zelf een broodje bedacht heeft en dat verkoopt, dat mensen hem gaan proeven, men spreekt erover en zo wordt het een item.” Door middel van een gevarieerde kaart en door continu te blijven zoeken naar waar de wens en behoefte van de klant ligt, proberen zij mensen te boeien. Hier proberen zij zo veel mogelijk op in te spelen. “Wij proberen zoveel mogelijk gastvrij te zijn. Als iemand komt met een vraag wat er wel mogelijk is, dan gaan wij daarnaar kijken, in plaats van ons strak aan een lunchkaart te houden. Dat is onze kracht.”
'Frontcooking'
In de Brasserie maken zij gebruik van het basisprincipe ‘frontcooking’. Dit houdt in dat er een open gedeelte, ook wel een open keuken genoemd, in de Brasserie is. “We hebben die keus bewust gemaakt, omdat wij een grote keuken achter hebben, waar grote massa’s gekookt worden. Dit ga je niet in een brasserie doen. Maar je kunt leveren vanuit de grote keuken naar de ‘frontoffice’ en een stukje beleving maakt natuurlijk een heleboel goed", beweert Arthur. Het concept dat je de kok bezig ziet brengt een stuk beleving bij de klanten. “De open keuken is zo neergezet dat het de kers op de taart is. Je bereidt de gerechten achterin en zorgt alsof het voorin nog lijkt alsof je dit doet.” Daarnaast heeft de Brasserie ook hulp in de bediening in samenwerking met Stichting Sprank en s’Heeren Loo. Brasserie De Haven geeft deze mensen met een beperking de kans om mee te draaien in de horeca. Arthur: “In samenwerking geeft dit heel veel kansen voor beide partijen. Daar is bewust voor gekozen en het is ook verbindend, want de Brasserie is voor iedereen.”
Ziek, beperkt, jong, oud: je mag er zijn!
Bij Brasserie De Haven geloven ze heel erg in dat mensen zich thuis moeten voelen, dus zij gaan op een andere manier om met hun klanten om dan andere lunchrooms. “Die band moet ontstaan en daar moet je open en gastvrij in staan. De vele mogelijkheden en de gezellige sfeer die er heerst, hetgeen wat wij bieden is erg passend bij de wens van onze doelgroep", zegt Arthur. “Het is toegankelijker en het is voor iedereen. Mensen met een beperking of een ziekte vinden het lastig om in een gewone lunchroom te zitten, omdat een beperking dan vaak eerder opvalt. Hier kan het wel en mag je er ook zijn en dat maakt het bijzonder. Wij zitten ook dicht op de doelgroep hierdoor. Het is voor jong en oud en dat is de kracht. ”
Deze crossmediale productie is gemaakt door Rosalie Ruizendaal, studente van NIMETO Utrecht (Media & Communicatie). Uitgeverij PS: bv is een erkend leerbedrijf en middels deze samenwerking kunnen de studenten hun opgedane vaardigheden in de praktijk brengen.