Onderzoek: consumptie horecabezoeker veranderd na eerste lockdown

Auteur: Redactie
Corona 5 januari 2021
Onderzoek: consumptie horecabezoeker veranderd na eerste lockdown

Horeca in Nederland heeft na de eerste lockdown de weg omhoog vrij snel weten te vinden. Halverwege juli is het omzetniveau zelfs even gestegen tot het niveau van 2019. Dit blijkt uit een jaarlijkse analyse van TAPP, dat consumpties in 4000 zaken in Nederland monitort en analyseert. Opvallend genoeg bleek in de periode na de lockdown de consumptiebehoefte van de horecagast op een aantal vlakken veranderd ten opzichte van 2019. 

“Een aantal opzienbarende verschillen komen ten opzichte van 2019 naar voren”, stelt Nederstigt. “Bijvoorbeeld dat Nederlanders na de lockdown veel vaker voor sterke drank kozen dan vorig jaar.  Bijna negen procent vaker is sterke drank op de rekening verschenen.”

Rum in opmars

Voor de lockdown bleek met name rum te winnen aan populariteit. Gin bleek in die periode veel minder in trek dan voorheen. De consumptie van gin daalde met elf procent, naar rum was acht procent meer vraag. Na de lockdown nam de algehele populariteit van gedistilleerd toe, maar werd rum minder vaak besteld dan voor de lockdown.  

Aandeel pils loopt na lockdown terug, aandeel speciaalbier neemt toe

Niet alleen gedistilleerd won aan populariteit. Na de eerste lockdown loopt het percentage pils dat in de horeca besteld wordt terug, terwijl het percentage voor speciaalbier juist toeneemt. Nadat de horeca afgelopen zomer weer opstartte is bijna tien procent minder pils genuttigd. De vraag naar speciaalbier steeg ondertussen met acht procent. “Speciaalbier is natuurlijk al langer in toenemende mate populair, maar dit is wel een bijzonder sterke toename. Aannemelijk is dat men minder pils bestelde omdat, vanwege het beperkt aantal gasten dat naar binnen mocht, relatief weinig tijd werd doorgebracht in de horeca.  Hierdoor trakteerde men zichzelf wellicht eerder op speciaalbier en gedistilleerd.”

Rap herstel na eerste lockdown

“De eerste weken van het jaar zijn goed verlopen. De omzetcijfers lagen gemiddeld boven de cijfers van 2019. Het was dan ook een ongelofelijke schok om te zien dat de horeca zo plotsklap stil kwam te liggen”, vertelt Meike Nederstigt van TAPP.

Vanaf het moment dat de eerste lockdown is aangekondigd kelderde de omzet direct, om even later, gedurende de lockdown, volledig tot stilstand te komen. “Ook afgelopen zomer hebben horecaondernemers te maken gehad met allerlei beperkende maatregelen. Hun flexibiliteit en snelle aanpassingen maakte dat veel ondernemers, ondanks de maatregelen, de deuren van hun zaak hebben kunnen openen.” De vakantiegangers bleven thuis, en met het goede weer als steuntje in de rug is de horeca na die eerste lockdown voorzichtig weer omhoog gekropen. Met als hoogtepunt dat de omzetcijfers medio juli zelfs het niveau van 2019 haalden. In de overige zomerweken bleef dit percentage hangen rond de tachtig procent. 

Over TAPP

TAPP verzamelt verkoopdata rechtstreeks uit de horeca en zet dat om in heldere inzichten. TAPP sluit iedere soort kassasysteem in elke soort zaak aan, overal in Nederland. Dit biedt inzicht in consumptiepatronen en marktontwikkelingen op ieder gewenst niveau. Daarmee helpt TAPP horecaondernemers en merken te groeien.

Overig nieuws