In de rubriek ‘Het Lunchroompanel’ worden actuele ondernemersvraagstukken beantwoord door ondernemers in horecadagzaken uit het hele land. De herfst is begonnen. De blaadjes vallen van de bomen en mensen zitten weer graag binnen. Wij vroegen de uitbaters of zij de kaart aanpassen op het koude ‘regenseizoen’. Hoe en waarmee?
Jan de Roeck van all-day cafe-brasserie Vascobelo:
“Erg all year met kleine accenten van het seizoen.”
“Elke zes maanden updaten wij de kaart. Op 1 november start weer een nieuwe versie. Geen jachtmenu of iets dergelijks, maar erg all year met kleine accenten van het seizoen zoals seizoensgroenten en –fruit. We hebben nu nog zorgvuldiger gekeken naar wat de hard- en traaglopers zijn en waar de inkoopkosten sterk zijn verhoogd en verlaagd. Ik ga er vanuit dat we per 1 november een zeer zorgvuldig en goed gebalanceerd menu hebben, met items die onze gasten heel graag willen bestellen, met prijzen die aangenaam zijn. We willen niet de inkoopkosten één op één doorberekenen, maar we willen door slim te kijken naar ingrediënten, naar alternatieven en naar bewerkingen een leuk en interessant menu aanbieden voor een zeer voordelige prijs.”
Kees Elhorst van lunchroom Elhorst Eten & Drinken in Alkmaar:
“Koffiespecials geënt op de herfst.”
“We hebben sowieso een specialiteitenkaart voor de herfst, daarnaast worden koffiespecials geënt op het seizoen. Accenten als gingerbread, herfstthee en omdat sinterklaas eraan komt speculoos moeten het menu herfstig maken. Voor de lunchgerechten hebben we de ervaring van het verleden dat je voor één of twee broodjes moet kiezen die voor deze tijd geschikt zijn. Pompoensoep hebben we ook aangeboden in het verleden, dat sloeg aan. Nu hebben we een aardappeltruffelsoep op de kaart staan. We zijn ervan overtuigd dat zo’n warme soep erg geschikt is voor de herfst.”
Jurgen de Ruijter van Stiefkwartierke in Breda:
“We proberen de consument te prikkelen en het gevoel te geven dan het de maanden zijn van samen zijn, warmte en feestelijkheden.”
“Jazeker! We hanteren altijd een kaart die aansluit op het seizoen. In die zin zijn we ook echt gefocust op producten die de desbetreffende maanden typeren. Dus asperges gaan we zeker niet aanbieden in de maand november, zeg ik met een knipoog. We werken altijd met seizoensgebonden producten en proberen de consument daarmee te prikkelen en het gevoel te geven dan het de maanden zijn van samen zijn, warmte en feestelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan wild op de kaart in de zin van een hele mooie traditionele hazenpeper of een wildbouillon van de chef, maar ook zoetigheden als pompoentaart. In de 'regenmaanden' vraagt de consument hierom. Als de eerste oranje gekleurde blaadjes van de bomen vallen, ziet men deze ook graag terug in het eten. En oranje is pompoen.”
Anielka Menner van Smaak Lokaal in Rijen:
“Zoals wildpaté, een romige bospaddenstoelensoep, hazenpeper en crème brûlée.”
“Wij passen uiteraard de kaart ook aan. Komende vrijdag komen er wat nieuwe gerechtjes op de vrijdagavond kaart, zoals wildpaté, een romige bospaddenstoelensoep, hazenpeper en crème brûlée. We zijn maar één avond in de week open, dus hebben niet echt een hele grote kaart. Wel hebben we ‘Proeven’, dat is 2,5 uur onbeperkt genieten van onze smaak bites. Dit kan zeven dagen per week voor 25,50 euro per persoon tussen 11:00-17:00 uur en vanaf komende vrijdag kan hiervoor ook op vrijdagavond voor worden gereserveerd voor 29,50 euro per persoon.”
Wil je meer reacties op stellingen lezen? Klik dan hier.
Alle leden van het lunchroompanel van de foto zijn niet altijd in de gelegenheid om te reageren.
Blijf op de hoogte
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrierf van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.