Innovaties van Vion gepresenteerd op de PLMA

Auteur: Redactie
Events 3 juni 2022
Innovaties van Vion gepresenteerd op de PLMA

Of het nu gaat om vleeswaren en smeerworsten, plantaardige alternatieven of vleesdelen - 14.000 inkopers uit 120 landen gaven Vion Food Group in het midden van deze week op de PLMA van dit jaar het juiste kader om haar productinnovaties te presenteren. Twee dagen lang was het RAI Exhibition Centre in Amsterdam opnieuw het toneel van 's werelds grootste private label vakbeurs, georganiseerd door de Private Label Manufacturers Association. De bezoekers van de stand van Vion in hal 8 waren vooral geïnteresseerd in producten en concepten op het gebied van duurzaamheid, gezondheid, convenience en creativiteit.

Vegan vleesvervangers  de trend

Niet alleen veganisten en vegetariërs, maar ook steeds meer flexitariërs kiezen nu voor plantaardige vleesvervangers. "Een van de vele redenen", zegt Philippe Thomas, COO Retail bij Vion, "waarom alternatieve levensmiddelen absoluut een toptrend waren op de beurs".

Zo heeft Vion-dochteronderneming ME-AT the Alternative met succes het toneel gebruikt om haar veganistische rundvlees- en visburgers met Nutriscore A, een laag zoutgehalte, weinig verzadigde vetzuren en een hoog gehalte aan eiwitten en vezels, te presenteren. De producten zijn bovendien verrijkt met vitamine B12 en ijzer. Nog een veganistisch hoogtepunt: de carpaccio, die voor 100% plantaardig is, zonder toegevoegde suikers, en erg veel lijkt op een rundercarpaccio.

Meer biologisch voor meer duurzaamheid

Een andere langdurige trend op de beurs: producten van biologische kwaliteit. Hier kon Vion onder meer twee nieuwe producten van haar dochteronderneming Encebe Vleeswaren aan de bezoekers presenteren. De biologische salami overtuigt niet alleen door zijn fijne structuur, stevige beet en een vleugje knoflook, maar - gerookt boven beukenhout - ook door een bijzonder aroma. De gekookte en gerookte ham van biologisch varkensvlees smaakt mals en is ideaal voor op brood of bij pastagerechten.

Het is altijd tijd voor een barbecue

Vion presenteerde maar liefst een half dozijn innovaties in het kader van haar premium barbecue-programma BBQ Star – van côte de boeuf met BBQ dry rub tot T-bone steak met zout, peper en kruidenmix tot rib-eye steak met Jamaican style kruiden. De producten maakten niet alleen indruk met speciaal samengestelde kruidenmengsels. Ook de nieuwe, beter recyclebare verpakkingen 'flatboards', die de producten een zeer waardevolle uitstraling geven, sprongen eruit.

Het recordaantal bezoekers en nieuwe contacten die Vion op haar stand heeft kunnen leggen, heeft voor Philippe Thomas nog een andere reden: "De inkopers in de retail weten dat onze productontwikkelaars op elk moment en zeer snel individuele wensen voor zeer specifieke smaakbelevingen en culinaire belevenissen kunnen realiseren. Vervolgens produceren wij deze individuele innovaties exclusief voor onze partners. Een aanbod dat steeds meer ingang vindt op de bloeiende private label markt."

Vion

Vion Food Group is een internationaal foodbedrijf met productielocaties in Nederland, Duitsland en België en verkoopondersteunende- en vertegenwoordigingskantoren in 16 landen. In 2021 behaalde Vion met 12.000 werknemers een omzet van € 4,6 miljard.

Overig nieuws