Horecagast zoekt goedkope alternatieven

20 september 2011
Horecagast zoekt goedkope alternatieven

De bestedingen in de Nederlandse foodservicemarkt blijven door de economisch crisis stevig onder druk staan en dat voelen vooral de klassieke horeca en
de bedrijfscatering. Dat concludeert FoodService Instituut Nederland (FSIN) in de Beleidsmonitor 2012, die onlangs is verschenen.

*Gasten gaan minder vaak uit en besteden minder*
Uit de monitor blijkt dat zowel de bezoekfrequentie als de gemiddelde besteding in foodservice afneemt. Het wankele consumentenvertrouwen en de daling van het besteedbare inkomen dragen daar flink aan bij.

*Goedkopere alternatieven voor buiten de deur eten*
Bovendien treedt er al enkele jaren een duidelijke verschuiving op: de consument zoekt goedkopere alternatieven om buiten de deur te eten en te drinken.

*Foodretail en fastservice in de lift*
Bedrijven in foodretail (La Place, Ikea, Hema) profiteren daarvan, evenals fastserviceconcepten als McDonald’s, New York Pizza en Subway. Ook positief zijn de cijfers voor ‘foodservice in vervoer’: op treinstations en op Schiphol. Onderweg eten (in auto of trein, lopend in de stad) wordt gewoner. Reden voor veel tankstations om hun foodformules te vernieuwen en meer vers te gaan verkopen.

*Mooi thuis uit eten*
'Uit eten thuis’ is een populaire trend. Mensen willen vaker in huiselijke kring, met familie of vrienden, culinair genieten. Gevolg is dat assortiment culinaire maaltijden en maaltijdcomponenten in de supermarkt groeit.

*Prijs-waarde*
De consument kiest voor een steeds scherpere prijs-waardeverhouding. Lekker, gezond en betaalbaar eten is de trend. Wie daar met een herkenbaar concept op inspeelt, kan zijn bedrijfsvoering rendabel maken. Traditionele restaurants (zowel Nederlandse als Chinese) verliezen terrein, ten koste van fastserviceformules en eetcafés.

~Frank Lindner~

Overig nieuws