Gasten in de horeca zijn steeds bewuster van wat ze eten en drinken. Als men buiten de deur eet, dan moet iedere euro die wordt uitgegeven het waard zijn. Horeca met chagrijnige bediening en slecht eten kan
maar beter direct stoppen. Als het niet helemaal perfect is, dan komt de gast niet meer.
*Logisch*
Deze conclusie trekt het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) in haar jaarlijkse rapport over de foodservicebranche in Nederland. Het zou eigenlijk een logisch gevolg moeten zijn, dat gasten wegblijven als het ergens niet in orde is, maar de Nederlandse consument heeft er een jarenlange economische crisis voor nodig gehad om na te gaan denken over de prijs-kwaliteitverhouding in de horeca.
*Omwenteling*
Volgens het FSIN is er een 'nieuwe werkelijkheid' aan het ontstaan. Hierbij is aandacht voor eerlijk, natuurlijk, biologisch en duurzaam eten. "We staan aan het begin van een revolutie in de Nederlandse foodsector", beweert Jan-Willem Grievink van het FSIN. De door een horecaondernemer gebruikte producten komen het liefst niet uit een fabriek, maar via een zo kort mogelijke lijn met een directe producent. Zoals boeren, telers of jagers.
*Inhaalslag*
Nu de economie in 2014 langzaam weer aantrekt, liggen er volgens de onderzoekers volop kansen voor horeca en supermarkten die goed opletten op de bewuste consument.
Voor diverse deelbranches in de horeca zou een inhaalslag goed uitkomen. Uit het rapport van FSIN blijkt dat in de afgelopen 5 crisisjaren cafés en restaurants hun omzet met respectievelijk 22 en 13% hebben zien dalen. Supermarkten en fastfoodketens zijn in die periode juist gegroeid. En wel met 15 en 22%.
*Duurste*
Het prijsniveau in de Nederlandse horeca is volgens het FSIN het hoogste in West-Europa. Voor een driegangenmenu in Nederland is men 20% duurder uit dan in andere Europese landen. 27,45 euro, dat is wat men in Nederland voor een driegangenmenu neer moet tellen. In België is dat 24,95 euro en in Duitsland 18,70 euro. Het verschil tussen de prijzen in de horeca en het supermarktkanaal (waar de consument de afgelopen jaren juist flink heeft kunnen profiteren van prijsdalingen) is in ons land negatief van invloed op de horeca.
Op de foto boven: Jan-Willem Grievink van het FSIN
Horeca moet inspelen op bewuste gast
13 januari 2014