De meteorologische zomer liep op 31 augustus op z'n einde. Maar van een abrupt einde van de zomer is niets te merken. September is de maand van 'Indian Summer', nog relatief hoge temperaturen, laagstaande zon, de start van het wildseizoen en bockbieren. In dit artikel lees je hoe je als horecaondernemer meer uit je herfstterras kunt halen.
1. Events
Sinds de uitbraak van het coronavirus hebben veel gemeenten soepeler naar deterrasvergunningen gekeken. Die cultuur is bij relatief veel gemeente gebleven. Door de stijgende temperaturen en de wens van mensen om lang in de herfst buiten te willen zitten, brengt het terras meer mogelijkheden met zich mee dan een kleine vijf jaar geleden. Kijk bijvoorbeeld eens naar de mogelijkheid om een event op het terras te organiseren. Denk daarbij aan typische herfstgerelateerde onderwerpen en producten. Nodig een biersommelier of een vertegenwoordiger van je bierleverancier uit om een proeverij rondom het fenomeen bockbieren te houden. Hoewel de biercultuur in Nederland beperkt is in vergelijking met de Belgische cultuur, is bockbier een typisch Nederlandse bierstijl. Duitsers zijn er overigens ook erg goed in. Naast het feit dat een proeverij omzet oplevert, is het ook een visitekaartje voor je zaak. Een vol terras waar gasten bijgespijkerd worden over een mooi product leidt tot goede mond-tot-mond reclame en het ziet er prachtig uit voor voorbijgangers.
2. Menukaart
Traditiegetrouw begint het wildseizoen op 15 oktober en de trend op culinair vlak is om producten van het seizoen in de gerechten te verwerken. Halverwege oktober ligt wat ver in de herfst, maar er zijn andere wildproducten - zoals ree, konijn en eend, eerder in het seizoen beschikbaar. Maak daar gebruik van. Ook de vegetarische herfstproducten als kastanjes, pompoen, paddenstoelen en rode kool zijn mooie smaakmakers. In combinatie met volle rode wijnen is het een feest om een nieuwe menukaart te creëren. Ook de borrelkaart kan een 'herfstboost' gebruiken. Zo zijn er bitterballen van paddenstoelen en prachtige oude kazen die zich voortreffelijk lenen voor het karakter van de herfst. En welke port schenk je daar bij?
3. Kachels
De herfst vraagt om een ander terras dan de zomer. Hoewel de zomer de afgelopen jaren verlengd werd tot ver in september is het in de regel uiteraard kouder dan in de zomer. Kleedjes en kachels zorgen ervoor dat je gasten het aangenaam warm houden, langer blijven zitten en dus meer spenderen. Zijn er (elektrische) kachels op het terras? Zorg ervoor dat ze goed zichtbaar zijn vanaf de straatkant. De aanwezigheid van een kachel kan een gast overtuigen om wel plaats te nemen als de temperatuur het misschien net niet toelaat. Krijtborden of een andere vorm van ‘signing’ aanwezig? Zet het in. Houd echter wel rekening met het duurzaamheidaspect, zowel voor jou als voor de gast. Laat kachels niet onnodig branden. Slecht voor de portemonnee en een potentiële afknapper voor de gast die kostbare energie onnodig ziet verdampen. Gas is duur en inmiddels zelfs politiek beladen.
4. Teambuilding
Hoewel het geen directe omzet oplevert, zorgt het er wel voor dat je team het hoogseizoen goed afsluit en dat seizoenskrachten volgend jaar terugkeren. Organiseer in de herfst op een rustige dag een teamuitje. Veel horecazaken werken in de zomer met tijdelijke krachten. Die heb je als ondernemer volgend seizoen weer keihard nodig. En in deze krappe arbeidsmarkt ben je genoodzaakt om als werkgever iets extra's te leveren. Jongeren die het niet naar hun zin hebben gehad, zullen niet terugkeren. Er liggen genoeg (bij)banen voor het oprapen. Spreek je dankbaarheid uit. Jongere werknemers waarderen dat enorm. Waardering zit niet alleen in salaris.
5. Routing
Terug naar de extra omzetmogelijkheden die een terras kan bieden. Het herfst- en winterterras is in Nederland een relatief nieuw fenomeen sinds het coronavirus de horeca flink door elkaar heeft geschud. De routing van het terras, de afstand tussen de tafels, de plaatsing van een eventuele debrasseertafel op een logische plek, de aankleding van het terras en ‘signing’… Het zijn facetten waar je als horecaondernemer rekening mee moet houden. Net zoals praktische oplossingen als het verstevigen van de parasols en de plaatsing van je (elektrische) kachels. De afstand van de keuken en de bar naar het terras moet zo kort mogelijk zijn, en wanneer het onmogelijk is - of er moet verbouwd worden – om dit aan te passen, kan het raadzaam zijn een extra bar op het terras te ontwikkelen, mits de ruimte dit toestaat. De bar kan worden ingezet als punt waar dranken worden uitgeserveerd of kan dienst doen als debrasseertafel. Het personeelstekort is nijpend. De ‘wijklopers’ hoeven zo niet de meters tussen de keuken en het terras te maken. Debrasseren gebeurt op een onopvallende plek op het terras. De zogeheten ‘runners’ lopen tussen de debrasseertafel en de keuken de vuile vaat weg.
6. Samenwerken
In de regel zien horecaondernemers in hetzelfde dorp of in dezelfde wijk in een stad elkaar als concurrenten. Er zijn echter ook aspecten waarin de samenwerking gezocht kan worden. Denk aan een evenement als een amusetour waar meerdere horecazaken één gerecht serveren met bijpassend drankje. De deelnemers lopen van de ene naar de andere zaak om zich culinair in de watten te laten leggen. Stempelkaart mee en stempelen maar. Maak er een jaarlijks terugkerend evenement van in de herfst.
7. Communiceer
Tot slot misschien wel de belangrijkste tip. Wat je ook gaat doen, zorg ervoor dat iedereen weet wat je gaat doen. Marketing wordt door de horeca regelmatig onderschat. De mooiste events en vernieuwde menu's worden niet door potentiële gasten op waarde geschat als het niet goed wordt gecommuniceerd. En dat is eeuwig zonde. Er is veel tijd, energie en geld in een event gestopt, dan zou het zonde zijn als dat potentieel niet wordt benut. Maak een plan rondom een event wanneer en via welke kanalen je welke boodschap wilt laten aankomen bij je gasten. E-mailmarketing, instagram, TikTok of simpelweg ouderwetse signing. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Blijf op de hoogte
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste lunchnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrief van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.