Franchiseketen uitgelicht: Subway

Auteur: Juan Kort
Franchiseketen uitgelicht: Subway

In deze nieuwe rubriek nemen we onze lezers mee in de wereld van franchiseketens van lunchrooms. Er zijn volgens het vakblad Franchise+ dertig koffiebars en lunchrooms in Nederland waarvan je als ondernemer er zelf een kan beheren. Als je je aansluit bij een keten kan je misschien niet de lunchroom van jouw dromen creëren, maar het biedt aan de andere kant vele voordelen. Wat de kosten zijn om de naam van een bepaalde keten te mogen dragen, verschilt. Daarom lichten we elke maand een franchiseketen uit. Deze maand krijg je alles te weten hoe het is om je eigen Subway te beheren. 

Concept

Subway is een Amerikaanse multinationale keten in voornamelijk ‘subs’, zoals ze broodjes in de Verenigde Staten noemen. Het concept houdt in dat de gast zijn sub, salade of wrap helemaal zelf kan samenstellen, waarbij men zelf de grootte, het beleg, de sauzen en het soort brood kan kiezen. Subway’s recept is naar eigen zeggen de balans tussen betaalbaarheid, voedzame keuzes en verwennerij. Dit zorgt er volgens het bedrijf voor dat het aanbod een grote doelgroep aanspreekt. Een team van specialisten van de keten kijkt naar voedingstrends en ontwikkelt nieuwe producten en smaken. Zo zeggen zij te blijven innoveren en hun gasten te blijven interesseren met verassende nieuwe producten.

Oorsprong en groei

Voor het ontstaan van Subway moeten we terug naar de sixties. In 1965 zocht Fred DeLuca een manier om zijn geneeskundeopleiding te financieren. Een vriend van de familie stelde voor een restaurant in ‘submarine’-broodjes te beginnen. Die vriend was Peter Buck en werd Fred’s partner. Het eerste restaurant werd geopend in Bridgeport in de Amerikaanse staat Connecticut in eveneens het jaar 1965. Het plan werd al snel om binnen tien jaar 32 lunchrooms te openen. Toen het ondernemersduo in 1974 zestien zaken door heel Connecticut beheerde en dus het doel van 32 zaken niet op tijd zouden halen, besloten ze met franchisen te beginnen. Daardoor groeide het bedrijf naar de enorme keten die het nu is. Eind 2010 werd het de grootste fastfoodketen ter wereld met 33.749 vestigingen. Tegenwoordig zijn dat er meer dan 44.000 in 111 landen, waarvan 187 in Nederland. De eerste Subway in Nederland werd in 2000 geopend in Eindhoven. Op 14 september 2015 overleed oprichter Fred DeLuca op 67-jarige leeftijd aan leukemie. Zijn zus Suzanne Greco volgde hem toentertijd op. Hij is uiteindelijk nooit meer geneeskunde gaan studeren.

Cijfers

Franchisenemer voor Subway word je niet zomaar. Daar zijn liquide middelen voor nodig, naast veel motivatie om je eigen onderneming op te zetten. De franchise-licentie kost 15.000 euro. Daarna zijn de royalties 8 procent van de netto omzet, plus 4,5 procent van de netto omzet ten behoeve van het nationale marketingfonds van de keten. De investering voor elke Subway varieert op basis van de grootte, uitrusting en de noodzaak om de locatie al dan niet te verbouwen. Deze investering is minimaal 150.000 euro inclusief de 15.000 euro voor de licentie. De aanvrager moet in staat zijn een derde van de totale investering aan eigen vermogen in te brengen.

De voordelen

De belangrijkste voordelen waar je volgens de multinational van profiteert als Subway franchisenemer zijn het merk, het systeem, het team en het product. Het bedrijf zegt wereldwijk bekend te zijn en een grote fanbase te hebben. Sinds 2007 staat de broodjesketen in de top vijfhonderd van beste Amerikaanse franchiseketen van het tijdschrift Entrepreneur. In 2012 stond het op nummer twee. Ook stond het op de tweede positie op de 'snelst groeiende franchise' en 'wereld franchise' lijsten. Van deze bekendheid profiteer je als franchisenemer. Volgens de franchisegever weten consumenten waar het merk voor staat en zijn ze bekend met de hoge kwaliteit en profiteren franchisenemers van de kennis, de processen en het netwerk binnen het systeem.

De multinational biedt franchisenemers en hun teams ook verschillende trainingsmogelijkheden en het voordeel van centrale inkoop door de non-profit inkooporganisatie. Ook is er een nationaal marketingfonds waar marketingprofessionals samenwerken met een board van verkozen franchisenemers en wordt er binnen het systeem continu geïnvesteerd in innovatie.

Naast de wereldwijde bekendheid, word je als franchisenemer ook lokaal ondersteund. Een business development agent van jouw regio ondersteunt en adviseert je als ondernemer via persoonlijk contact. Het hoofdkantoor is er eveneens voor ondersteuning.

Ondernemersprofiel

Als Subway franchisenemer doe je de inkopen en administratie en stuur je medewerkers aan en motiveert ze. Uiteraard moet je ook enthousiast genoeg zijn om zelf broodjes klaar te maken. Als de zaken goed gaan, krijg je bij de keten de kans om te groeien en meer restaurants te openen. De development agent helpt als een regionale expert de ondernemer daarbij. Door verschillende trainingen word je klaargestoomd om volgens het Subway systeem te werken. Wel moet je sowieso over de volgende kwaliteiten zelf beschikken: enthousiasme voor het merk, plezier in de omgang met mensen, zakelijk inzicht, gevoel voor verantwoordelijkheid en bereidheid om actief mee te werken in het restaurant.

Dit artikel is onder andere geschreven aan de hand van de website van Subway op 28 oktober 2022.

Blijf op de hoogte

Eén keer per week het actuele en relevante lunchroomnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws