In deze rubriek presenteert Lunchroom de bekende en onbekendere franchiseketens binnen de horecadagzaken. Een historisch overzicht met actuele cijfers. Dit keer Pannenkoe, dat negen vestigingen heeft.
Het runnen van een franchiselunchroom heeft voor- en nadelen. Conceptmatig is er vaak weinig ruimte, maar ondernemers profiteren van de naamsbekendheid en de marketing. Wat de kosten zijn om de naam van een bepaalde keten te mogen dragen, verschilt. Daarom licht de redactie van Lunchroom iedere maand een franchiseketen uit.
Pannenkoe is een beleving voor alle leeftijden die zich richt op het ‘afwijken van de standaard’. De franchise heeft nu negen restaurants geopend in Zuid-Holland en wil graag uitbreiden naar andere provincies. De eerste vestiging opende in 2010 in Bleiswijk. Het concept, bedacht door de drie franchisegevers, sloeg direct aan in het dorpje dus een tweede vestiging volgde al snel; na drie maanden in Bleiswijk openden de drie heren de deuren in Krimpen aan den IJssel. Jaren en enkele vestigingen later openden ook restaurants in Berkel en Rodenrijs, Leidschendam, Gouda, Schiedam, Ridderkerk en Lisse. De nieuwste Pannenkoe opende in 2022 in Alphen aan den Rijn.
Door zich te richten op persoonlijke benadering en bijzondere eigenschappen wil Pannenkoe opvallen tussen de overige pannenkoekenrestaurants. Een franchisenemer hoeft dan ook niet bang te zijn om ideeën te delen; het idee gaat naar de koeienraad (bestaande uit alle franchisenemers) en er wordt gestemd.
De franchise is niet compleet zonder het koeienthema. Van de toetjes en merchandise tot de gezelschapsspelletjes die iedere vestiging aanbiedt, het koeienthema is niet te missen. Ook maakt de franchise gebruik van een eigen Pannenkoebier wat wordt gebrouwen door De Molen in Bodegraven.
Pannenkoe doelt op locaties van 250 tot 750 vierkante meter restaurantruimte en 100 tot 500 vierkante meter terras.
Cijfers
Wie interesse heeft om een Pannekoe te starten moet rekening houden met diverse investeringen. De totale investering van een Pannenkoe ligt tussen de 75.000 en 350.000 euro, afhankelijk van de oppervlakte. Dit bedrag bestaat onder andere uit een instapfee van 17.500 euro. Als jaarlijkse franchisefee rekent Pannenkoe zes procent van de omzet. Deze omzet wordt geschat tussen de 400.000 en 1.400.000 euro, ook dit hangt af van de oppervlakte van je vestiging.
Een franchisenemer van Pannenkoe moet een eigen inkomen hebben van minimaal 37.500 euro (afhankelijk van de oppervlakte). Het geld dat je investeert in een eigen Pannenkoe wordt geïnvesteerd in het restylen van de locatie om een sfeer te ontwikkelen voor jouw gasten. De bedragen hoeven niet per se op de bankrekening te staan, het is mogelijk een Pannenkoe te starten door middel van een crowdfunding of donaties.
De voordelen
Wanneer je een Pannenkoe wil openen helpt de franchise mee aan de zoektocht naar dé ideale locatie. Daarnaast helpt Pannenkoe met het opstellen van een marketingplan, geven ze diverse trainingen en helpen ze bij de inrichting van het pand.
Dat is niet het enige; Pannenkoe biedt haar franchisenemers maximale inkoopkortingen, garantie op personeel door middel van een grote poule aan medewerkers, hulp bij het optimaliseren van marges, hulp van andere franchisenemers en nauw contact met alle vestigingen en bijbehorende medewerkers. Pannenkoe helpt haar franchisenemers met jarenlange ervaring en gaat samen met haar franchisenemers het avontuur aan.
Dit artikel is onder andere geschreven aan de hand van de website van Pannenkoe op 14-07-2023
Blijf op de hoogte!
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrierf van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.