Duurzaam, gezond en uniek: wie wint de strijd om de ultieme lunchroom?

Auteur: Redactie
Events Awards 18 februari 2025
Duurzaam, gezond en uniek: wie wint de strijd om de ultieme lunchroom?

Met ruim 1450 leden in 45 landen is de FCSI een wereldwijd platform voor consultants op het terrein van foodservice faciliteiten voor horecabedrijven en meer. Na herhaaldelijke successen van spannende studenten Challenges georganiseerd door het Europese departement, FCSI EAME, wil FCSI deze trend voorzetten en hebben ze op de Horecava de 'FCSI Nederland Studenten Competitie' georganiseerd. 

Tijdens de beurs hebben teams van diverse gerenommeerde hotelscholen het tegen elkaar opgenomen. Via een uitdagende en boeiende case zijn hun vaardigheden, creativiteit en kennis in de horeca-industrie op de proef gesteld.

Deze competitie was bedoeld om de talenten van aankomende Young Professionals te bevorderen en hen een platform te bieden om hun capaciteiten te tonen. FCSI NL gaf deelnemende studenten de mogelijkheid om deel te nemen aan een competitie met een speciaal project/thema. De prijsuitreiking heeft op dezelfde dag plaatsgevonden. Het thema bleef tot op de dag van de challenge geheim.

De opdracht 

De opdracht van de challenge was het ontwerpen en ontwikkelen van een innovatieve lunchroom in 'Westfield Mall of the Netherlands' in Leidschendam. Het winkelcentrum werd voor de opdracht als volgt beschreven: Er zijn dagelijks meer dan 50.000 bezoekers in de mall. Met een piek op woensdagmiddag, vrijdagmiddag en -avond, zaterdag en zondagmiddag. Er is een 'Eet Theater' van ruim 3.000 vierkante meter met een tiental horecabedrijven en zeven kiosken (voor dranken en een snelle hap).

De lunchroom moest zich onderscheiden door zich te richten op gezonde producten, porties die verspilling tegengaan en snelle service. De teams waren verder vrij om de opdracht uit te werken en vorm te geven binnen een beperkte tijd (10.00 uur tot 14.45 uur). Daarnaast kregen ze coaching van professionals van FCSI. De jury bestond uit corporates en andere professionals van de vereniging. 

De gelukkige winnaars, team 3, ontvingen naast een medaille een geldbedrag van 250 euro. Daarnaast mogen zij een jaar lang gratis gebruikmaken van het netwerk van FCSI Nederland. 

De teams en hun plan

Team 1: Willem van Kerkhof (BUAS te Breda), Ruben Baars (NHL Stenden Hogeschool te Leeuwaarden) en Femke Broekman (HAS Green Academy te ’s-Hertogenbosch)

"KAS is een greenhouse lunchroom in Westfield Mall waar gasten midden in een kas genieten van hun maaltijd. We telen onze eigen gewassen en bieden een volledig plantwaardig menu. Gezondheid en duurzaamheid staan centraal, met behulp van AI-technologie voor gepersonaliseerde voedingsaanbevelingen. Het interieur combineert modern design met weelderig groen. Dit zorgt voor een unieke en ontspannen eetervaring."

Team 2: Anouk Huijsmans (BUAS te Breda), Morris Alferink en Venne Kouwenberg (beide van HAS Green Academy te ’s-Hertogenbosch)

"Het restaurantconcept dat wij tijdens de studentenchallenge hebben ontworpen heet 'The Fresh Edit'. De naam weerspiegelt de versheid van de ingrediënten en de eigen touch die de gast aan zijn of haar bestelling kan geven. The Fresh Edit is een moderne lunchroom in Westfield Mall of the Netherlands, een groot shoppingcenter dat dagelijks 40.000 bezoekers trekt."

"Ons concept is uniek door ons hero-menu, het 12-uurtje, waarbij reststroomverwerking centraal staat. Gasten worden de 'hero' die voedselverspilling tegengaan. Daarnaast serveren we rijkelijk belegde broodjes met duurzame producten en smaakvolle vleesalternatieven."

"Het restaurant beschikt over een smoothiebar en 50 zitplaatsen. Voor gasten die snel iets willen meenemen, bieden we een grab & go met diverse verse broodjes en snacks."

Team 3: Amber de Keizer, Noor van Oirschot, Emma van den Berg (alle 3 van NHL Stenden Hogeschool te Leeuwaarden) en Kian Verheij (BUAS te Breda) 

"Restaurantconcept heet Herbs and Protein. Visie: gezond, duurzaam en innovatief restaurant. In het bruisende hart van Westfield, gekozen voor een unieke kasstructuur waarbij gasten even aan de drukte kunnen ontsnappen. Binnen deze 'groene oase' zijn verschillende kruidentuintjes geïntegreerd. Bepaalt niet alleen de sfeer, maar vormt ook de basis voor de gerechten. Elk gerecht maakt gebruik van verse kruiden, niet alleen smaakvol maar ook duurzaam."

"Met focus op eiwitrijk voedsel. Een proteïne self-serve bar met nieuwe smaken. Naast zorgvuldig samengesteld om een hoge eiwitwaarde te bieden, perfect voor een actieve levensstijl en de vraag naar gezonde voeding, ook een hoge winstmarge. Gekozen voor een innovatieve manier van bediening: een lopende band waar gasten hun bestelde gerechten zelf kunnen pakken. Naast verlaging van de personeelskosten, een snelle en efficiënte service alsook een speelse manier van dineren. Combinatie van verse kruiden, eiwitten en technologie zorgt voor een culinaire ervaring, een duurzame en winstgevende onderneming!"

Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrief van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.

Overig nieuws