Chris El Murr en Lorenzo Meloni, de bevlogen bakkers achter Chris's Micro Bakery, hebben aangekondigd dat ze hun geliefde zuurdesembakkerij gaan heropenen op een nieuwe locatie in Maastricht. Om dit te kunnen bekostigen zijn de ondernemers een crowdfunding gestart via het platform CrowdAboutNow. In korte tijd is er al bijna 15.000 euro opgehaald, maar om deze stap te kunnen bekostigen is minimaal 40.000 euro nodig.
Tijdens de pandemie ontdekten Chris en Lorenzo net als vele anderen de kunst van het bakken. Wat begon als een hobby en een passie voor zuurdesembrood, groeide al snel uit tot een volledig functionerende microbakkerij die een diversiteit aan ambachtelijke producten aanbood. Die diversiteit is belangrijk voor de ondernemers, na Chris’ verhuizing vanuit Libanon naar Maastricht en Lorenzo’s Sardijnse achtergrond (beide ouders zijn afkomstig uit Sardinië), realiseerden Chris en Lorenzo namelijk dat mensen vaak het vertrouwde brood van thuis missen tijdens het wonen in een ander land. “We vinden het belangrijk om met de bakkerij een nieuw gevoel van thuis te creëren, dit doen we onder andere door het aanbieden van zo veel mogelijk diverse producten die we maken volgens authentieke recepten”, vertelt Chris.
"We zijn momenteel in gesprek met de gemeente over het verkrijgen van een horeca-vergunning, en we zijn optimistisch over de vooruitzichten. Een van de belangrijke aspecten die we benadrukken, is het belang van een zitgedeelte. We zijn er sterk van overtuigd dat een zitgedeelte een grote meerwaarde voor onze bakkerij is, temeer onze klanten dan kunnen genieten van onze heerlijke gebakken producten", laat Chris weten.
Een nieuwe locatie
De nieuwe locatie is nog niet bekend, maar zodra er groen licht van de gemeente Maastricht is, wordt meteen bekendgemaakt waar de bakkerij gehuisvest gaat worden. Deze nieuwe plek biedt dan niet alleen meer ruimte voor productie, ze zal ook geopend worden op een goede ligging die naar verwachting meer klanten zal aantrekken. Met een grotere productiecapaciteit kunnen Chris en Lorenzo hun assortiment uitbreiden en samenwerkingen aangaan met lokale cafés en restaurants, wat eerder niet mogelijk was.
Crowdfunding
Om deze ambitieuze stap te realiseren, is geld nodig. De ondernemers hebben besloten om de financiering op te halen door middel van een crowdfundig via het platform CrowdAboutNow. Op die manier worden de plannen gefinancierd door een betrokken groep investeerders. In korte tijd is er al bijna 15.000 euro opgehaald, maar om alle plannen uit te kunnen voeren is minimaal 40.000 euro nodig. Deze financiering zal onder andere gebruikt worden voor het opknappen van de productieruimte en het installeren van nieuwe apparatuur zoals een steenoven.
De crowdfunding is een lening en de geïnvesteerde bedragen worden in 5 jaar terugbetaald tegen een jaarlijks rendement van 3.8 procent. Daarnaast ontvangen investeerders extra’s zoals een goodiebag, zuurdesembroden of een zuurdesemworkshop.
Er kan nog geïnvesteerd worden tot 31 maart 2024.
Blijf op de hoogte!
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrief van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.