Veel Nederlanders (86%) zijn bereid om iets langer op hun product te wachten als het on the spot vers wordt bereid. Ruim 60 procent
is ook bereid om voor deze verse producten meer geld uit te geven. Dat geldt sterker voor mensen van 30 jaar en ouder dan voor jongeren. De lunchzaak, to-go of self-service restaurants die Nederlanders het vaakst associëren met vers is La Place (54%), gevolgd door Subway (36%), Bakker Bart (32%) en Delifrance (31%). Dat blijkt uit onderzoek door PanelWizard Direct onder ruim 1000 Nederlanders, in opdracht van La Place.
*Vers brood en verse vis*
Eén van de producten die verreweg de meeste Nederlanders het liefst vers op hun bordje zien liggen, is vers brood. Van alle respondenten geeft maar liefst 86 procent aan positiever te staan tegen een broodje dat ter plekke wordt bereid tegenover een broodje dat al belegd klaar ligt. ZoÂn vers broodje geeft een gevoel van kwaliteit en gezondheid. Ook vis eten Nederlanders het liefst vers bereid. Tachtig procent van de mensen eet liever producten van de vishandel in plaats van de vis die in plastic op ze ligt te wachten in de koeling van de supermarkt. Verder worden onder meer nog jus dÂorange (vers geperst) en soep (zelf gemaakt) genoemd als producten die bij voorkeur vers bereid zijn. Ruim de helft van de Nederlanders drinkt bijvoorbeeld liever een versgeperst sapje of smoothie dan een drank op basis van een concentraat. Vrouwen hechten hier overigens net iets meer waarde aan dan mannen.
*Over het onderzoek*
Het onderzoek is uitgevoerd op het panel van PanelWizard Direct. PanelWizard Direct is het onderzoekspanel van Kien onderzoek en telt ruim 30.000 leden van 16 jaar en ouder. De panelleden hebben vooraf aangegeven mee te willen werken aan marktonderzoek. PanelWizard hanteert de Gouden Standaard van MOA, de branchebreed erkende wegingbenadering voor onderzoeksresultaten. Aan dit onderzoek hebben 1023 Nederlanders meegewerkt.
~Christel Tuin~
Zo'n 60 procent wil meer betalen voor vers
21 oktober 2015