De mooie en speciale samenwerking tussen begeleider en cliënt medewerker is uitermate uniek. De Postkamer is een Grand Café gelegen in het hartje van Nijkerk waar gemotiveerde cliënten begeleid en ondersteund worden door zorgorganisatie Careander. De zaak waar Henriette Eleveld als teammanager werkt is een lunchroom die laat zien hoe belangrijk het is om een goede samenwerking te hebben als team.
De postkamer houdt met elke wens rekening doormiddel van hun brede en duidelijke menukaart. “Op de kaart hebben wij voor mensen met allergieën of andere voorkeuren qua eten een duidelijk systeem waarin wordt aangegeven wat er allemaal in dat recept voorkomt", zegt Henriette Eleveld.
Het populairste gerecht: de tomatensoep. Dit authentieke recept dat ooit door de moeder van een medewerker is bedacht is enorm geliefd onder de gasten. De Postkamer beschikt over haar eigen bakkerij waar cliëntmedewerkers allerlei lekkernijen maken. Ook zijn er veel bedrijven en restaurants die veel vraag hebben naar hun appeltaart. Van deze appeltaart verkoopt De Postkamer per jaar maar liefst 1250 stuks. Deze lekkernijen zijn niet alleen in het restaurant verkrijgbaar, maar kunnen ook gekocht worden in de bakkerswinkel.
De medewerkers
De medewerkers oftewel cliëntmedewerkers die bij De Postkamer werken maken deze zaak enorm speciaal. Ieder die hier rondloopt draagt een bijzonder karakter met zich mee die de lunchroom steeds een beetje leuker maakt. “Het leuke aan alle cliënten vind ik dat ze allemaal zo puur zijn. Als ze blij zijn ze ook echt blij, maar ook als ze iets niet leuk vinden dan zijn ze daar heel eerlijk in.”
De Postkamer is onderdeel van een zorgorganisatie genaamd Careander die zorgt voor dagbesteding en coaching voor de cliëntmedewerkers. Een cliënt meldt zich dan aan bij de afdeling Advies & Ondersteuning en samen met een begeleider wordt er dan gekeken naar de talenten van de cliënt. Met ondersteuning van vele vrijwilligers en begeleiders voeren zij hun werk uit in de door hun gekozen werkplek. Ze hebben de keuze uit werken in de bediening, de keuken of in de bakkerij. “Zelf als ik in het grand café ben ga ik altijd vrolijk weer naar huis. Het is een hele prettige plek om te zijn en te werken.”
De locatie
Met zo’n 50 tot 70 plekken is De Postkamer een enorm gezellige plek. Hoewel het eerst een oud postkantoor was is het nu omgetoverd in een mooie moderne lunchroom. Ook de menukaart is hierop aangepast. Bijna alle gerechten zijn namelijk vernoemd naar iets uit de oude postkamer zoals bijvoorbeeld: de postzegel, postbode, envelop en de postduif.
Prijzen lunchkaart variëren tussen de 3 en 10 euro. Drankjes vanaf €1,- tot en met €4,-. In totaal 70 zitplaatsen waarvan 50 zitplaatsen aan een tafel. Gemiddeld lopen er 12 cliënten en vrijwilligers rond.
Deze crossmediale productie is gemaakt door Marijn van Beekhuizen, student van NIMETO Utrecht (Media & Communicatie). Uitgeverij PS: bv is een erkend leerbedrijf en middels deze samenwerking kunnen de studenten hun opgedane vaardigheden in de praktijk brengen.