Het gaat rap de goede kant op met het aanbod van kwaliteitskoffie. Espressobars schieten als paddenstoelen uit de grond, en niet alleen in de Randstad. Veel bestaande horecabedrijven moderniseren en geven goede koffie een belangrijke plaats in het concept.
Cateraars openen espressobars in kantoren, ziekenhuizen en scholen. Starbucks, Coffee Company, DE café  allemaal ketens die overal in het land stevig uitbreiden. Het duurt niet lang meer of op elke straathoek is goede koffie te koop. Het zal onze Hollandse nuchterheid zijn waardoor wij nu pas overstag gaan voor ÂSpecialty CoffeeÂ, de term die men wereldwijd gebruikt voor koffie op topniveau. ÂDoe maar gewoon was generaties lang het devies en slappe filterkoffie was de norm. Daarom ook staat Nederland al jaren in de top vijf van de wereldranglijst van koffieconsumptie.
Gemeten in volume telt ons land weliswaar mee, maar helaas zegt dit niets over kwaliteit. Toch is de overgang naar Specialty Coffee volgens mij een onomkeerbare beweging. Vooral bij de jongere generaties, die opgroeiden met volle welvaart, globalisatie en consumentisme, is de vraag naar Specialty Coffee stijgende. Koffie is voor hen een betaalbare dagelijkse luxe en zal dit hun leven lang blijven.
Nu kan ik me voorstellen dat uw formule niet op hen is gericht. Daarom wijs ik u op een andere groep koffieklanten: de babyboomers, die binnenkort met pensioen gaan. Ik merk dat ook zij zich meer gaan verdiepen in Specialty Coffee. Een belangrijke groep om rekening mee te houden. Niet alleen is deze generatie enorm groot in aantal, bovenal heeft zij de tijd én middelen om kwaliteitskoffie te genieten. Een espressomachine in huis is tegenwoordig heel gewoon en er zijn speciale boeken voor ÂthuisbaristiÂ. Zonde toch als de babyboomers hun koffie niet meer in uw zaak nuttigen?
Dus pas op: voor u het weet mist u als ondernemer de boot, en verlaten loyale gasten uw lunchroom omdat uw koffie niet meer voldoet aan hun eisen. En met het aanbod van goed gezette cappuccino of espresso boort u wellicht ook een nieuwe, jongere doelgroep aan. Zo is ÂSpecialty Coffee op twee fronten een waardevolle investering in de toekomst van uw bedrijf.
Wilco Admiraal - Specialty Coffee
3 oktober 2011