De winter is voor de mobiele barista hoogseizoen. Een uitdagende periode met werk tijdens beurzen, bedrijfsevents, trainingen en personeelsfeesten in binnen- en buitenland. Zo ontdek ik vaak nieuwe omgevingen en werelden: dit kan de wereld van een andere branche zijn, maar ook een bedrijfscultuur, landscultuur of werelden die anders voor mij gesloten bleven.
Vaak ben ik dan in de buurt van inspiratie in de meest uiteenlopende vormen. Ik vind het interessant te analyseren welke tendensen in de verschillende omgevingen de boventoon voeren. Door mijn ogen en oren goed open te houden en vragen te stellen kom ik meer te weten over trends, behoeften van consument of bedrijf of nieuwe ontwikkelingen. Ik probeer de rode draad te ontdekken om te voorspellen waar de markt naar toe gaat. Hier speel ik op in door nieuwe concepten te ontwikkelen, met koffie als uitgangspunt. Ook kan ik (horeca)ondernemers inspireren en adviseren op basis van mijn inzichten en analyse.
In het crisisjaar 2013 zijn oprechtheid, productkwaliteit, samenwerking en vergaande gastvrijheid en dienstverlening belangrijke sleutelwoorden voor de horecaondernemer. De bewuste consument neemt geen genoegen meer met veel te dure, fantasieloos geserveerde producten vol chemische toevoegingen of als verzwakte versie van het origineel. De consument is disloyal tegenwoordig: het vaste adresje van de ene dag kan zomaar worden vervangen wanneer er een aanbieder komt met een oprechter alternatief.
Concreet bedoel ik: Salade Niçoise met vérse en verantwoord gevangen tonijn, zelfgemaakte mayonaise én een eitje met lopende dooier. Ambachtelijk gemaakte cappuccino met verse biologische melk, EKO-rietsuiker en zelfgebakken koekjes. Biologische frisdrank op basis van écht fruit, Nederlandse wijn en versgeperst vruchtensap. Ham van de biologische slager en kaas van de boerderij een dorp verderop. Getrainde volwassen medewerkers die genoeg levenservaring hebben om de wensen van hun gasten te begrijpen. Spontane rondleidingen door de keuken en ingrediënten die mooi in het zicht gepresenteerd zijn. Versterkende samenwerking tussen lokale ondernemers die nieuwe markten aanboort. Ik weet zeker dat u dit allemaal ook bij u in de buurt kunt vinden. De inspiratie komt er waarschijnlijk vanzelf gratis bij!
~Wilco Admiraal~
WIlco Admiraal - In de buurt van inspiratie
28 februari 2013