"Hier bestel ik altijd thee, want de koffie is niet te drinken." Na een korte stilte kijk ik mijn beste vriendin teleurgesteld aan. We lijken voorbij te gaan aan een van de meest aangename lunchplekken in Utrecht: Tastoe.
Gelukkig is deze anekdote twee jaar oud. Inmiddels nemen eigenaren Rogier en Lotte koffie serieus en zetten ze op geheel eigen wijze met gevoel voor Italiaanse traditie een heerlijk bakkie. Ze hebben ingezien dat vakkundig bereide koffie écht een verschil kan maken. Hiermee bereiken zij een groeiende groep gasten die bewust op zoek zijn naar de betere espresso of cappuccino. Vaak vangen zij bot: er zijn simpelweg nog te weinig plaatsen in Nederland waar men écht goede koffie schenkt.
Waardering voor een product begint met bewustzijn bij de consument. Pas na meerdere malen een écht goede koffie te hebben geproefd, kan de consument deze onderscheiden van een met minder kennis bereide espresso. Pas dan zal de keuze voor de lunchplek mede worden bepaald door de verantwoorde koffiebonen en de toffe barista. Waarom kiest u dan voor een volautomaat? Ik betwijfel of het grotere volume opweegt tegen de ervaring van uw gast wanneer deze een cappuccino krijgt met een hartje erin. En dan hebben we het nog niet eens over het smaakverschil!
Bij mijn baristatrainingen merk ik dat medewerkers hun werk weer vol passie benaderen. Ze zijn verrast door de veelzijdige wereld achter de koffieboon en willen zich zo snel mogelijk de baristavaardigheden eigen maken. Ze vertellen trots aan de gast over hun vorderingen en wedijveren met elkaar om het schenken van de mooiste latte art. Vanuit deze interesse benaderen de nieuwbakken baristi vaak ook de andere producten die ze serveren. Ze verdiepen zich in ingrediënten en bereidingswijzen en brengen verbeteringen aan in de workflow, zodat ze hun vak zo goed mogelijk kunnen uitoefenen.
Op deze manier zorgt het serveren van écht goede koffie ervoor dat vakmanschap weer ruimte krijgt: gasten zullen uw zaak frequenteren omdat de koffie vakkundig bereid is, en uw medewerkers zullen productiever en gemotiveerder zijn. Een situatie met alleen maar winnaars!
Wilco Admiraal - Ãcht goede koffie maakt het verschil
3 maart 2011