De horeca mag dan in zwaar weer zitten, de lunchroombranche blijkt zich te onttrekken aan de kille cijfers die de horeca de laatste jaren kenmerken. Sterker nog: ook in 2012 is het aantal lunchrooms in Nederland weer toegenomen, zo blijkt uit
de *Lunchroom Marktverkenning 2014.* Vakblad Lunchroom presenteert de "gratis Lunchroom Marktverkenning 2014.":http://www.lunchroom.nl/downloads.html Dit is de vijfde editie van de Lunchroom Marktverkenning sinds 2003.
*2500 lunchrooms*
Op dit moment telt Nederland zon 2500 lunchrooms. De toename van het aantal lunchrooms en het succes van de branche is onder andere te verklaren door het aanbieden van ontbijt, to-go-producten en diner door lunchrooms. Branchevervaging? Nee, integendeel. Gewoon slim ondernemerschap en een goede strategie.
*Trends en cijfers*
Uit de Lunchroom Marktverkenning 2014 blijkt dat de omzet uit drinks in de lunchroom is toegenomen. Met name de verkoop van alcoholische dranken is flink gestegen. Er werd in de periode 2008-2012 ten opzichte van de periode 2000-2004 ruim twee en een half keer zoveel alcohol geschonken in de lunchrooms. Verder worden in de Lunchroom Marktverkenning opvallende trends, zoals de opkomst van de brasseriesetting, de gestegen populariteit van zuivel en de High Bite gesignaleerd en toegelicht.
*Download*
De Lunchroom Marktverkenning 2014 is te verkrijgen via deze link: "www.lunchroom.nl/downloads.html.":http://www.lunchroom.nl/downloads.html
~Thijs Jacobs~
De lunchmarkt in kaart gebracht
9 juni 2013