Wachten op lunchroom met Michelinster

22 oktober 2014
Wachten op lunchroom met Michelinster

De oktobereditie van Lunchroom valt deze week bij alle lunchrooms in Nederland op de mat. Voor wie niet kan wachten, publiceren wij alvast
het voorwoord van Thijs Jacobs en in de loop van de week ook andere artikelen uit deze editie op lunchroom.nl. Veel leesplezier toegewenst.

*Wachten op een lunchroom met een ster*
Wat is het spannend! De jury van het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland zal het er zwaar mee hebben. Ieder jaar krijgen we op de redactie een overweldigend aantal inzendingen binnen en het niveau is altijd hoog, maar uit de inzendingen kunnen we tegelijkertijd opmaken wat er leeft in de lunchroombranche. Het valt ons bijvoorbeeld op dat er bij de vijf genomineerden twee ‘burgers’ zitten en een oriëntaals broodje. Uit de Lunchroom Marktverkenning blijkt dat warme gerechten steeds vaker het traditionele broodje vervangen op de lunchkaart en dat oosterse gerechten helemaal in zijn. Als deze vijf kanshebbers geen weerspiegeling zijn van het snel en slim inspelen op trends, dan weet ik het ook niet meer.

*Trends*
Over trends gesproken: de Michelingids heeft opgemerkt dat snel, relatief goedkoop en kwalitatief goed eten erkenning verdient. Dat werd ook tijd. In Groot-Brittannië bijvoorbeeld: daar kregen drie ‘gastro pubs’ een ster en werden de sterren ontnomen van enkele gevestigde, traditionele restaurants. Als een gastro pub een ster kan krijgen, dan ligt de weg open voor de eerste ‘lunchroom’ met een ster. Lunchrooms bieden immers steeds vaker warme gerechten, zowel bij de lunch als bij het diner. Dineren in de lunchroom? Tien jaar geleden nog ondenkbaar, maar tegenwoordig snoepen lunchrooms kostbare procentjes af bij de restaurants. Slimme zet. Net als het aanbieden van ontbijt, trouwens.

*Lego en Duplo in de zaak*
In deze uitgave doet onze Christel verslag van haar bezoek aan lunchroom De Koffiebranderij in Hilversum. Een lunchroom die gerund wordt door twee jonge, maar al zeer ervaren ondernemers. De zaak biedt tevens een winkel en er is genoeg te doen voor kinderen. Dat is ook slim ondernemen, zeker wanneer je een dagzaak hebt. Zet binnen een duplo- of legotafel neer en buiten een zandbak. Vaders en moeders worden dan door de kids zo je zaak ingetrokken, want stilzitten vinden ze maar saai. Het resultaat? Extra omzet en bovendien wat leven in de brouwerij. Voor wie dat lastig vindt: kleurplaten en stiften zijn vaak al voldoende.

Genoeg overpeinzingen voor deze keer. De volgende keer meer, en voor wie echt alles over de lunchroombranche wil weten is er de Lunchroom Marktverkenning.

~Thijs Jacobs~

Overig nieuws