De kwaliteit van het eten en de bediening worden gezien als de grootste boosdoeners van een teleurgestelde gast in een horecazaak. Vrouwen zijn daarin strenger in hun oordeel dan
mannen. Als gasten eenmaal teleurgesteld zijn, is dat voor drie kwart van de respondenten reden om nooit meer terug te komen.
*Grootste irritaties*
Als gasten van restaurants teleurgesteld zijn, komt dat het vaakst door de kwaliteit van het eten dat zij besteld hebben. Ook een onvriendelijke bediening en luidruchtige kinderen van andere gasten staan hoog op het irritatielijstje van horecabezoekers. Lange wachttijden (20,7 procent), te harde achtergrondmuziek (9,6 procent) en oncomfortabel meubilair (4,7 procent) behoren tot de ergernissen. Dat blijkt uit onderzoek van horecaplatform Foodbrigade naar restaurantbezoek in Nederland onder ruim 1.000 respondenten, uitgevoerd door Multiscope.
*Social media*
De meeste mensen gaan uit eten voor een avondje vermaak: lekker eten gecombineerd met goed gezelschap is voor 83 procent van de Nederlanders de reden voor een restaurantbezoek. Uit het onderzoek blijkt dat de gast het gebruik van social media niet als een probleem meer ziet: slechts 2,8 procent ergert zich hieraan.
~Door~ "~Myrtille Vromans~":mailto:myrtille.vromans@uitgeverijps.nl
Vrouw oordeelt strenger over horeca
12 december 2013