Verenigbaar

16 februari 2009
Verenigbaar

Vorige maand waren de leden van ons gewaardeerde lunchroompanel onze lunchgasten. Tijdens de gesprekken kwam onder meer naar voren dat de lunchroomsector nog steeds gesegmenteerd is en dat ook door statistiekverzamelaars nog weinig aandacht wordt geschonken aan deze deelsector binnen de horeca als volwaardige branche. Dit blijft merkwaardig. (voorwoord Frank Lindner, Lunchroom 2009, nr.1)

Het aantal lunchrooms neemt jaar na jaar toe, en daarbij vindt tegelijkertijd – zelf empirisch geobserveerd – een sterke professionaliseringsslag plaats. Lunchroomondernemers denken heel goed na over hun bedrijf en de bedrijfsvoering. Waar knelpunten ontstaan, zoekt men direct naar creatieve oplossingen, zo lieten de lunchroomhouders uit het panel doorschemeren.

Lunchroomhouders willen van elkaar leren en ze zijn ervan overtuigd dat men collega is en niet elkaars directe concurrent (zeker bij voldoende geografische afstand). Een lid van het panel vertelde hoe meer omzet uit dranken gehaald wordt door de koffie in meerdere formaten aan te bieden. Men vraagt daarbij aan de gasten: klein, groot, of met een smaakje. Grof gezegd 66 procent kans op extra omzet, 33 procent kans op normale verkoop.

Dan nog even terug naar de slechte ‘vindbaarheid’ van lunchrooms bij dataverzamelaars. Vrij zoeken op de website van het CBS is het meest opvallende voorbeeld. Bij de zoekwoorden ‘hotel’, ‘restaurant’, ‘café’, ‘snackbar’ en ‘discotheek’ resulteren alle termen in verwijzingen naar statistieken of onderzoeken. De enige horecagerelateerde zoekterm die geen enkel resultaat oplevert is ‘lunchroom’.

Volgens mij is onze branche heel erg hard toe aan een gedegen en voor iedereen zichtbare vereniging.

Frank Lindner
Hoofdredacteur

Overig nieuws