Nederlanders reserveren in de zomermaanden 38 procent van hun besteedbaar inkomen voor de zomeruitgaven. Dit is relatief weinig in vergelijking tot andere Europeanen, zoals de Bulgaren en Estlanders die 72 procent verwachten uit te geven. Nederlanders besteden in de zomerperiode hun geld het liefst aan festivals en recreatieve aankopen zoals een motor, caravan of sportartikelen. Op vakantie huren ze graag accommodaties via Airbnb, bij voorkeur voor minder dan 100 euro per nacht.
Zomerbudget
Als het gaat om het budget voor de zomer, dan horen de Nederlanders bij de zuinigste inwoners van Europa. Zij verwachten gemiddeld 38 procent van hun besteedbaar inkomen te besteden tijdens de zomermaanden. Nederlanders budgetteren daarmee 34 procent minder dan respondenten afkomstig uit Bulgarije en Estland, die bovenaan staan. Alleen de Finnen en Britten verwachten nog minder uit te geven, met respectievelijk 35 en 34 procent.
Nederlanders en Noren geven het meeste geld uit aan festivals
Nederlanders en Noren verwachten relatief het meeste aan festivals te besteden van alle onderzochte Europese landen. De inwoners van de twee landen reserveren 16 procent van hun besteedbaar inkomen voor festivals, wat maar liefst twee keer zoveel is als het Europese gemiddelde van 8 procent. Daarnaast reserveren Nederlanders relatief drie keer zoveel voor recreatieve aankopen zoals een motor, caravan of sportartikelen. Gemiddeld reserveren Europeanen hiervoor 5 procent van hun besteedbaar inkomen, terwijl Nederlanders er 16 procent voor incalculeren.
Airbnb is populair, budget per overnachting verschilt
Airbnb is onder Nederlandse consumenten een populair medium. Maar liefst 41 procent is van plan om deze zomer een verblijfplaats te boeken via deze website. Daarmee staan ze op de derde plek, na Bulgarije (56 procent) en Zweden (53 procent). Het bedrag dat Europese consumenten willen reserveren voor een overnachting loopt erg uiteen. Van de Finnen is 83 procent bereid om 100 euro per nacht te betalen voor een hotel. In Roemenië en Bulgarije is dat slechts 1 procent. Nederlanders eindigen hierbij met 38 procent in de middenmoot.
Over het onderzoek
De Ferratum Zomer Barometer onderzoekt ieder jaar de uitgaven die mensen doen in de zomerperiode. Het is uitgevoerd onder meer dan 10.000 huishoudens in 16 landen van Europa en het Gemenebest. Er is gevraagd naar hun budget voor de vakantie en activiteiten in de zomer, waar zij verblijven en wat zij daarvoor willen betalen.