Net nu de horeca weer open mag, staan veel hospitality bedrijven in de regio Utrecht voor een volgende uitdaging. Een nijpend tekort aan koks, bedienend personeel, gastheren en -vrouwen gooit roet in het eten, juist nu ‘ze’ weer open mogen.
Quarantaineverplichtingen bij huidig personeel en medewerkers die eerder tijdens de pandemie een overstap naar een andere bedrijfstak waagden, zorgden afgelopen ‘openingsweekend’ voor grote kopzorgen bij menig hotel, café, of restaurant. Sommige bedrijven besloten zelfs hun deur dicht te houden.
Voor ROC Midden Nederland reden om juist nu een grote speeddate te organiseren voor haar eigen studenten en de Utrechtse horeca. Gisteren, woensdag 2 februari, was het zover. "Deze speeddates trekken veel gemotiveerde studenten aan. We worden er zelf enthousiast van als we over ons eigen bedrijf mogen vertellen en hopen even enthousiaste studenten aan te trekken. De stagiairs zorgen ook voor extra handjes,” aldus Betty Piepot van Grand Hotel Karel V.
De interesse voor de speeddate was groot. Maar liefst 240 studenten en 90 bedrijven tekenden zich in. De studenten van ROC Midden Nederland begrijpen dat de Utrechtse horeca dringend op zoek is naar personeel, maar gebruiken de speeddate toch ook vooral om zich eens lekker te oriënteren op een toekomstig werkgever. Iris Zwijnenburg volgt de opleiding Manager/Ondernemer Horeca: “De speeddates helpen echt heel erg. Je kunt lekker rondneuzen bij mooie bedrijven.” Alyssa Pattiselanno, eveneens student aan dezelfde opleiding, vult aan: “Je krijgt veel informatie over de verschillende kanten van een bedrijf. Zo kun je ook uitzoeken wat bij je past.” Voor Suzanne Staal, directeur van het Horeca & Toerisme College van ROC Midden Nederland, zijn deze opmerkingen van ‘haar studenten’ niet nieuw: “Onze studenten leren toch echt het beste in de praktijk en niet in een klaslokaal. Fijn dat ze met open armen worden ontvangen door de horeca-organisaties waar we intensief mee samenwerken. En dat ze bovendien gelijk impact kunnen maken. Er wordt met smacht op hen gewacht!”
Geen lapmiddel voor planning
Ondanks de tekorten in de horeca, zien de deelnemende bedrijven aan de speeddate de ontmoetingen met de studenten niet als lapmiddel voor tekorten in de planning. Extra handen worden op prijs gesteld, maar investeren in de toekomst en ontwikkelen van horecatalent lijken hun belangrijkste drijfveer te zijn. Betty Piepot van Grand Hotel Karel V: “We doen het vooral om goede mensen op te leiden waar je straks wat aan hebt”. Sander van de Goorbergh van Holland Casino besluit: “Wij willen studenten echt helpen bij hun opleiding. We hebben ook echt positieve ervaringen met vorige stagiairs vandaar dat we dat nu weer willen.” En ging het goed? Julius, student Zelfstandig Werkend Kok, komt net uit zijn laatste gesprek: “Het ging goed. Ik vond het heel leuk en interessant. Ik ben op zoek naar een leuke stageplek, maar gebruik de speeddates ook vooral om een goed overzicht te krijgen van alle restaurants die er zijn en de verschillen daartussen.”