Omdat je door de bomen het bos misschien niet meer ziet, hebben wij een top zeven samengesteld van technologische ontwikkelingen die je slim laten werken in de keuken: de keuze van de redactie! Van minder voedselverspilling tot tijd besparen, allen toepasbaar in deze tijd waarin we met minder personeel efficiënter moeten werken en moeten denken aan aspecten als duurzaamheid en allergenen.
-
Minder voedselverspilling: Orbisk
Buffetten vol broodjes, taartjes en verse salades belanden dagelijks in de afvalcontainers van vele keukens. Zonde van het werk van de chef maar vooral voor de milieu-impact en de kosten. Voedselverspilling is vaak een ongeziene kostenpost in horecaketens waar nog veel winst te behalen valt. Het terugdringen van food waste begint met het beter inzichtelijk maken daarvan. Dat kan met dervingslijsten of invoersystemen. Een hulpmiddel hierbij is de Orbisk food waste monitor (Orbi) die automatisch inzicht geeft in wat er wordt weggooit. Daarvoor moet het afval gepresenteerd worden voor het ledlicht van de monitor, na een halve seconde maakt de Orbi een foto van het afval en dat is het. Het apparaat heeft daarmee het afval geregistreerd. De gegevens verschijnen vervolgens in het gepersonaliseerde dashboard. Op basis van persoonlijke data kunnen vervolgens gerichte aanpassingen gedaan worden in processen. Het dashboard laat alle gegevens inzien, waardoor eenvoudig grip te krijgen is op food waste. Er is geen training voor nodig en het neemt geen extra ruimte in beslag gezien de Orbi op de afvalbak wordt geplaatst.
-
Inwerkapp: Apprendo Horeca app en Wizzflix
Nu het personeelstekort in de horeca tot een hoogtepunt is gekomen, is er weinig tijd om nieuwe werknemers in te werken. Inwerkapps kunnen daar een oplossing voor zijn. Te beginnen bij de Apprendo Horeca app. Deze toepassing traint, monitort, motiveert en informeert eenvoudig (nieuwe) medewerkers. Tegelijkertijd bespaart het tijd, geld en verbetert het ook nog eens de horecabeleving van de gasten. Hierdoor kan de horecamanager of -ondernemer zijn focus ergens anders op richten. Ook kan het erg praktisch zijn bij onverwachte (grootschalige) feesten en events, als er extra krachten nodig zijn. Zij kunnen dan vooraf en eenvoudig ingewerkt worden. Waar en wanneer kan zelf worden bepaald.
Ook is er Wizzflix. Deze app maakt het makkelijk om trainingen te ontwikkelen, te verspreiden en te beheren. Trainingen vragen veel aandacht en tijd, maar ze zijn wel belangrijk voor tevreden gasten. Naast structuur en regelmaat in trainingen kan de overstap naar een e-learning management systeem grote voordelen opleveren voor grote en kleine bedrijven. Eigen content of uit de WizzStore is gemakkelijk toe te voegen. Met de plug & play opties lanceert de gebruiker direct een gevulde app. Ook heeft Wizzflix een onboarding, communicatie en engagement functie.
-
Afval vergisten tot biogas om mee te koken: BioTransformer
Hoe erg je ook je best doet om geen voedsel te verspillen, zero food waste is moeilijk te realiseren. Het bedrijf Circ richt zich op het omzetten van organisch restmateriaal in energie. Daarvoor hoeft een BioTransformer alleen te worden gevoed met biologische etensresten. De machines ontsluiten de energie-eenheden die nog in de dagelijkse voedselresten rondzoemen en zetten deze om in bruikbare energie als duurzaam biogas en vruchtbaar biowater. Een enkele bananenschil geeft voldoende biogas om twintig minuten mee te koken. Zo kan schone energie op een slimme en milieubewuste manier uit organische reststromen gegenereerd worden. De output wordt gefilterd zodat groen methaan overblijft om te verwarmen, te koken of om om te zetten in elektriciteit voor onmiddellijk en duurzaam gebruik. Ingebouwde sensoren optimaliseren de processen op microniveau voor het creëren van de meest efficiënte reacties in elke stap van het traject. Interessante informatie wordt beschikbaar om een oogje in het zeil te houden op de opbrengst en de duurzame prestaties, direct op een telefoon. Via de app kunnen de groene doelen bewaakt worden en zijn de laatste ontwikkelingen zichtbaar. Circ maakt machines op maat variërend van een verwerkingscapaciteit van dertig tot zeshonderd kilogram aan biologische grondstoffen.
-
Gasten laten scannen, bestellen en betalen: Butlaroo
Het personeelstekort treft alle kanten van een horecazaak, en een snelle voorkant is een snelle achterkant. Met Butlaroo kunnen gasten het menu bekijken, bestellen en betalen met behulp van hun smartphone. Zij kunnen bestellen via de webapp, er is geen download of registratie voor nodig. Gebruikers kunnen filteren op allergenen of dieetwensen en gemakkelijk en ongedwongen fooi geven om goede werknemers te belonen, en bestellen wanneer ze willen, zonder te wachten op de ober of het menu. Foto's, beschrijvingen of zelfs filmfragmenten kunnen gasten helpen te vinden wat ze lekker vinden en ze laten eenvoudig met één druk op de knop in enkele seconden een bestelling herhalen. Dit is allemaal mogelijk in zoveel talen als de ondernemer wil. Butlaroo zorgt voor omzetverhoging, kan worden geïmplementeerd in de eigen huisstijl en biedt uitgebreide inzichten en rapportages. De app werkt op elk type apparaat: smartphones, tablets en smart (hotel) televisies.
-
Personeelsplanner en -manager: L1NDA
Ook kan er tijd worden bespaard met een goede personeelsplanner en -manager. Daar is het workforce managementplatform van L1NDA voor. Daar zijn bovendien oproepkrachten op te vinden die direct in te plannen zijn voor de openstaande diensten. Dat kan door deze aan te bieden aan de 250.000+ freelancers via YoungOnes. De op maat gemaakte roosters van L1NDA zorgen naar eigen zeggen voor probleemloos plannen, managen en uitbetalen van de medewerkers. Ook kan het de tevredenheid van personeel verhogen door goede en snelle communicatie. Het platform is te integreren in vrijwel alle POS-, urenregistratie-, salarisadministratie-, kassa- of managementsystemen. In een paar klikken is alles in één overzicht te bekijken, waardoor de foutgevoeligheid afneemt. Personeel kan via de app hun beschikbaarheid en verlof doorgeven. Ook kunnen zij onderling diensten ruilen, na goedkeuring van de manager en zich aanmelden voor openstaande diensten die hen worden aangeboden. De medewerkers ontvangen uiteindelijk automatisch het laatste rooster. Met het platform heb je als planner uitgebreid inzicht in de kosten en omzet tijdens het plannen. Hierdoor kan direct worden bijgestuurd.
-
Receptenmanager: Hygiënecode Online en appHoreca
Een toepassing die alle recepten digitaal bij elkaar brengt kan ook bijdragen aan de slimheid van de keuken. Zo kan dit tijd besparen, wordt het duidelijk welke allergenen er in de gerechten verwerkt zijn en kan het keukenpersoneel efficiënter werken. Horecamedewerkers kunnen door de app Hygiënecode Online simpel in drie stappen recepten, allergenen en voedingswaarde verwerken in een recept. Zo kan afscheid worden genomen van de papieren map vol recepten van de chef. Met de Recepten-Manager van Hygiënecode Online heb je alle recepten digitaal bij de hand. Zo kunnen alle medewerkers hetzelfde gerecht klaarmaken met hetzelfde recept, met dezelfde kwaliteit en volgens dezelfde werkwijze.
AppHoreca is online software voor de horeca waarmee collega’s aan een eigen receptenboek kunnen werken inclusief allergenen, slimme ingrediëntenlijst en receptuur met foto. Recepten kunnen in verschillende categorieën worden gezet en worden bekeken vanuit het overzicht. Labels worden eenvoudig uitgeprint via de appHoreca labelwriters die aan het dashboard gekoppeld zitten. Behalve de productiedatum wordt ook automatisch de t.h.t.-datum uitgerekend en geprint, evenals de aanwezige allergenen. Ook wordt deze app gebruikt om HACCP te registreren door eenmalig de schoonmaaklijst bij appHoreca in te leveren waarna deze op het dashboard wordt geplaatst, belangrijke documenten altijd bij elkaar te hebben, het team eenvoudig te beheren, bestellijsten op één plek te verzamelen, berichten en notities te delen en om contactpersonen in op te slaan.
-
Communicatie tussen werkgever en -nemers onderling: Speakap
De laatste, maar niet de geringste: om alles binnen een horecazaak soepel te laten verlopen, is goede communicatie erg belangrijk. Via de app Speakap kan personeel gemakkelijk kennis uitwisselen en de ondernemer kan eenvoudig nieuws delen. Elk bedrijf kan het personaliseren naar wens en het platform kan ook worden voorzien van eigen branding. Met deze toepassing kan je een werknemershub verwelkomen die speciaal ontworpen is voor eerstelijnspersoneel. Daarbij kan gebruik worden gemaakt van onboarding, training, taakbeheer, werplekberichten, planning en meer - verpakt in een aantrekkelijke, op sociale media lijkende tool. Alle bedrijfsinformatie in één werknemersapp zonder dat er training voor nodig is. Daarnaast helpt de contentdistributie van Speakap beheerders bij het schrijven, bewerken, plannen en plaatsen van samengestelde content. Of het nu gaat om een COVID-update, een nieuw veiligheidsprotocol of een bescheiden verjaardagswens, het is duidelijk dat het team het gelezen heeft door de bevestigingsfunctie. Ook is de impact van het managementwerk te zien op het statistiekendashboard. Bovendien maakt de softwareproducent, wanneer het noodzakelijk is voor een klant, functies zoals Taakbeheer. Verder is Speakap volledig aanpasbaar aan de specifieke structuur van elke organisatie. Werknemers kunnen met de applicatie elke bedrijfstool vanaf één plaats gebruiken. Het maakt een einde aan verspreide informatie over verschillende systemen.
Blijf op de hoogte
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste lunchnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrief van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.