Storytelling op de 60e BBB

3 oktober 2014
Storytelling op de 60e BBB

Het gebruik van streekproducten en ingrediënten uit de eigen regio zet als trend onverminderd door. Storytelling – het vertellen van het verhaal
achter het gerecht of ingrediënt - wordt daarbij steeds belangrijker. Want de moderne horecabezoeker wil weten waar zijn of haar eten vandaan komt en of het duurzaam en onder maatschappelijk verantwoorde omstandigheden is bereid. "*Klik hier voor de website van BBB Maastricht*":http://www.bbbmaastricht.nl/

*Food Village*
In en rond de door Electrolux ingerichte hi-tech wedstrijd- en demonstratiekeuken in paviljoen Food Village presenteren zich diverse aanbieders van ambachtelijk bereide, biologische en duurzaam geproduceerde ingrediënten. Met informatie, lezingen, workshops en proeverijen.

*Kookwedstrijden*
Bij de kookwedstrijden dit jaar veel Belgische deelnemers. Zoals op maandag 6 oktober bij de 'Born in Limburg Award', te winnen voor die chef of veelbelovend zelfstandige werkende kok die de meest creatieve en opzienbarende drie variaties van gehakt van wild zwijn weet te maken. Verder op maandag het Mystery Box koken. Welke kok blijkt meesterlijk in het improviseren met een verrassingspakket aan ingrediënten?

*Videoterugblik BBB 2013*]


*Patisserie en seafood*
Op dinsdag 7 oktober komen de patissiers en seafood specialisten in actie. Nederlandse en Belgische koks staan tegenover elkaar in de improvisatiewedstrijden. Opdrachten variëren van koken met bier tot wie maakt het mooiste visgerecht bij de Koninklijke wijn van de Apostelhoeve. Vooraanstaande patissiers gaan aan de slag om 60 jaar BBB in chocolade vorm te geven.

*Beat the Master*
Woensdag 8 oktober staat in het teken van ‘Beat the Master!’ – voor koks in opleiding / de zwarte brigade. Dit jaar ook voor Belgische koks. Tijdens deze wedstrijd nemen vier duo's (leermeester-leerling) het tegen elkaar op in de onderdelen 'koken' en 'tafelopmaak, bediening en serveren'. Ook wordt bekendgemaakt wie de lekkerste snacksaus maakt en wie zich het aanstormend kooktalent van 2014 mag noemen.

*Drinks en entertainment: wijntheater, speciaalbieren en biertapwedstrijden*
Op BBB 2014 veel special events op het gebied van drinks & entertainment. Zoals in het wijntheater, op het proefplein speciaalbieren of tijdens de biertapwedstrijden.
In en rond het wijntheater presenteren een aantal vooraanstaande Franse wijnboeren zich met hun primeurs. De wijnen komen onder meer uit de Elzas, Bordeaux, Bourgogne-Beaujolais, Champagne, Loire, Rhône en Zuidwest Frankrijk. Onder de bezielende leiding van registervinoloog en sommelier Barbara Verbeek en wijndocente Leonie Mooijekind komen bezoekers alles te weten over de juiste wijn in het ‘verkeerde’ glas. Met Italiaanse wijnen en een uitgebreide kaasproeverij. Maar ook ‘Hoe maak ik een kaasplank?’ en het NK oesters openen op dinsdag 7 oktober.



*Speciaalbieren*
De vraag naar speciaalbieren blijft in Nederland onverminderd groeien; steeds meer restaurants hebben naast een uitgebreide wijnkaart nu ook een bierkaart en bieden bier-spijs combinaties aan. Het Proefplein speciaalbieren op de BBB biedt een overzicht van bijzondere lokale, nationale en internationale speciaalbieren. In nauwe samenwerking met Stichting Bieropleidingen Nederland (StiBON), is een programma opgesteld met onder meer workshops en masterclasses, bier/spijs-combinaties en blind-proeverijen.

*Perfect getapt biertje*
Voor een perfect getapt biertje gaat men naar de biertapwedstrijden waar de regionale voorrondes voor Zuid-Limburg en Maastricht worden gehouden. De winnaars gaan door naar de landelijke biertapwedstrijden. In de jury onder andere: Nino Beltgens (kampioen 2012) en Ton Opgenhaffen (kampioen 2013). Presentatie: Guido Janssen (kampioen 1996). Organisatie: Gilber Royen (kampioen 2005-2006) & Guido Kreutzer (KHN).
Meer info: "www.tapwedstrijden.nl":http://www.tapwedstrijden.nl

*Non Food:* innovaties in gastvrijheidsbeleving en netwerken
De 60ste editie van de BBB zet sterk in op het ondersteunen van horecaondernemers in hun ambitie naar groei en innovatie. Daarom is er in het vernieuwde beursconcept extra aandacht voor specifieke horecavraagstukken op het gebied van wet- en regelgeving, huisvesting, horecakleding, schoonmaak, ICT, finance en administratie en HR.
In paviljoen Trendstreet kunnen bezoekers vrijblijvend in gesprek gaan met adviseurs, consultants, en specialisten in de diverse bedrijfseconomische kennisgebieden.

*Interieur*
Nieuw op de BBB is paviljoen Villa BBB, gericht op styling en interieur. Want wie zijn doelgroep weet te bereiken en behouden met het juiste design profiteert van maximaal renderende vierkante meters. Onderzoek wijst uit dat ondernemers die extra aandacht besteden aan het uiterlijk van hun onderneming over het algemeen succesvoller zijn dan ondernemers die zich enkel richten op de kwaliteit van producten.

Interieurarchitecten, (kleur)stylisten, trendwatchers, designers en bedenkers van succesvolle horecaconcepten (nachtleven, hotels, restaurants, cafetaria, bars) zijn gedurende de drie beursdagen aanwezig om vragen van bezoekers te beantwoorden.
Workshops zijn er op het gebied van met geur kracht en emotie opwekken, styling: hoe kies ik de juiste accessoires?, de perfect gedekte tafel, een verlichtingsplan maken en de perfecte sfeer met kleur creëren.

*Officiële opening*
Horecavakbeurs BBB 2014 wordt dit jaar geopend door de heer Danny Van Assche, afgevaardigd bestuurder van Horeca Vlaanderen en de heer Lodewijk van der Grinten, Algemeen Directeur Koninklijke Horeca Nederland. Zij zullen onder andere met elkaar in gesprek gaan over de toekomst van de horeca en de verschillen en overeenkomsten tussen de Nederlandse en Belgische gastvrijheidsbeleving.

*Place des Amis*
In 2013 werd de stichting Les AmisGastrEUnomiques (LAG) in het leven geroepen, een netwerkplatform voor leveranciers aan de horecabranche in de Euregio. Naast het versterken van de onderlinge relaties, maakt het platform zich sterk voor duurzaamheid in de horecabranche.

Place des Amis is de naam van het centraal gelegen netwerkplein op de beursvloer. Met dagelijks interessante lezingen en discussies rond het thema ‘The agenda for the future – There is no time to waste’. In 2013 deelde bijvoorbeeld de jonge econoom en waste watcher Thomas Luttikhold (24) zijn ideeën en visie op het terugdringen van voedselverspilling.
Meer informatie: "http://lesamisgastreunomiques.eu/":http://www.lesamisgastreunomiques.eu/

Extra activiteiten: ter gelegenheid van het 60-jarig bestaan van Horecavakbeurs BBB, kunnen bezoekers tegen korting (20 euro i.p.v. 40 euro) ook Folie Culinaire bezoeken, hét vakevent voor professionals uit de topgastronomie dat gelijktijdig in MECC Maastricht plaatsvindt. Na de beurs is er een levendig avondprogramma in Maastricht (Chateau Maestricht, la saison culinaire) met live muziek, speciale BBB-menu’s en proeverijen

Overig nieuws