Starbucks heeft de doelstelling om tegen 2019 over 3400 vestigingen in China te beschikken. Momenteel staat de teller op
tweeduizend, verspreid over honderd steden. Dat liet ceo Howard Schultz gisteren weten in een persverklaring.
*Grootste markt*
De komende vijf jaar moeten er jaarlijks zoÂn vijfhonderd vestigingen bijkomen, meldt The Wall Street Journal. China is momenteel de op één na grootste markt van Starbucks en bovendien de snelst groeiende. De grootste kansen liggen dan ook in dat land, stelt Schultz. ÂHet is goed denkbaar dat China op termijn uitgroeit tot onze grootste markt.Â
*Vertrouwen*
De ceo van Starbucks zegt nog altijd vertrouwen te hebben in de Chinese economie, ondanks de negatieve berichten in de afgelopen periode. ÂMensen zoeken naar redenen om er niet in te gelovenÂ, aldus Schultz. Onder meer Yum! Brands, moederconcern van KFC en Pizza Hut, zag zijn omzet in China recent teruglopen. Starbucks noteerde in het laatste kwartaal echter een vergelijkbare omzetgroei van zes procent in de regio. Wereldwijd lag dat percentage op acht procent.
~Christel Tuin~
Starbucks wil duizenden zaken openen in China
13 januari 2016