Op vrijdag worden in Nederland de meeste berichten op social media geplaatst over drank. Vooral over alcoholische dranken wordt op
vrijdag meer gesproken. Bij non-alcoholische dranken ligt de piek juist op doordeweekse dagen. In de morgen wordt het meest over cappuccino gesproken, de piek voor sterkere dranken ligt laat op de avond. Deze resultaten zijn afkomstig van "Buzzcapture.":http://www.buzzcapture.com/
*Welke drank hoort bij welk tijdstip?*
In de morgen tussen 9:00 en 10:00 uur wordt het meest over cappuccino gesproken en dit neemt daarna af. Chocolademelk wordt vooral overdag gedronken met een piek tussen 12:00 en 13:00 uur. Na middernacht wordt vooral wodka, whiskey en gin tonic gedronken, de sterkere dranken. Radler en bockbier kennen hun hoogtepunt aan het einde van de middag. Tussen 21:00 en 22:00 uur haken de bockbier en radler-drinkers af, maar neemt het volume voor whiskey en wodka nog toe.
*Op vrijdag wordt het meest over drank gepraat*
Van de drankjes die in het onderzoek zijn bekeken, wordt in 2015 op vrijdag het meest gesproken over bockbier, Radler, whiskey en gin-tonic. Wodka is het populairst op zaterdag en de meeste chocolademerk-berichten worden geplaatst op donderdag. Cappuccino is het meest populair op doordeweekse dagen:
*Seizoensgebonden dranken*
Een aantal dranken blijken seizoensgebonden te zijn. Zo wordt over bockbier gesproken tussen september en december. Radler is populair tussen april en augustus en chocolademelk wordt vooral besproken tussen november en februari. Dranken die het hele jaar door gedronken worden kennen minder schommelingen. Whiskey is in de wintermaanden wat populairder, maar cappuccino en gin-tonic worden het hele jaar door gedronken.
~Christel Tuin~
Social media: Drank 'hot topic' op vrijdag
17 november 2015