De omzet van de Sligro Groep nam in het derde kwartaal van 2021 met 1,8% toe ten opzichte van vorig jaar. Deze toename was volledig autonoom. Cumulatief nam de omzet over de eerste drie kwartalen van 2021 af met 9,8%.
In het derde kwartaal van 2021 zag Sligro een sterk herstel in bijna alle klantsegmenten van de afzetmarkten. De bedrijfscatering, evenementenbranche en de zorg blijven nog wel achter, al ziet het bedrijf daar ook stapsgewijs enig herstel. Zowel in Nederland als België heeft Sligro een relatief sterke positie in deze klantsegmenten.
Vorig jaar nam de tabaksomzet sterk toe. Dit jaar ziet Sligro, mede als gevolg van gewijzigde wetgeving, in de eerste drie kwartalen van het jaar juist een afname van de tabaksomzet van € 36 miljoen. De omzetontwikkeling in de overige klantsegmenten compenseert dit. Bovendien wordt die omzetontwikkeling in toenemende mate versterkt door het nieuwe platform van één bestelling, één levering en één factuur in samenwerking met Heineken.
Pre corona
Wanneer ook de laatste beperkende maatregelen worden opgeheven, komt Sligro weer dicht in de buurt van de omzetten van vóór COVID. De omzetafname ten opzichte van het niveau vóór COVID beliep over de eerste negen maanden van dit jaar 26%. In Q3 was dat nog een afname van 10%. Na een turbulente herstart van de markten, brengt Sligro nu stap voor stap de rust in de keten terug, al zal beperkte beschikbaarheid van mensen in distributie en transport en beperkte beschikbaarheid van een aantal artikelcategorieën de markt nog wel een tijd blijven beheersen.