Ruim driekwart (77 procent) van de Nederlandse consumenten vindt het belangrijk om een online gemaakte reservering in de horeca zelf te kunnen wijzigen of annuleren. Ook is bijna negen op tien (87 procent) sneller geneigd te reserveren bij een restaurant dat een online reserveringssysteem heeft. Dit blijkt uit een collectief onderzoek van kassa- en betaalplatform Lightspeed en reserveringssoftware Zenchef, gehouden onder 1.140 consumenten en 250 horecaondernemers in Nederland.
Wanneer consumenten hun reservering aanpassen doet bijna twee derde (62 procent) dit online, waarvan 46 procent via een reserveringsapp en 16 procent op de website waarop ze de reservering hebben gemaakt. Daarnaast belt bijna een kwart (24 procent) het restaurant om te annuleren en slechts 10 procent doet dit via de mail. Slechts 3 procent annuleert niet. Van de ondervraagde horecaondernemers geeft 22 procent aan een aanbetaling te vragen aan gasten ten tijde van de reservering.
Online reserveringstools niet meer weg te denken uit horeca-ervaring
Bij de zoektocht naar een nieuw restaurant worden verschillende informatiebronnen geraadpleegd. Driekwart van de consumenten (76 procent) ontdekt restaurants via vrienden en familie, 68 procent raadpleegt hiervoor social media en 59 procent maakt gebruik van Google. Ook zijn culinaire websites zoals die van Gault&Millau en Michelin populair onder consumenten. Maar liefst een derde (34 procent) zoekt hierop naar nieuwe restaurants. Een vijfde geeft aan nieuwe horecazaken te vinden via apps om restaurants te ontdekken (22 procent), via websites zoals TheFork, Resengo en Tripadvisor (21 procent) of via magazines of kranten (20 procent).
“De positieve effecten van de digitalisering van de horecasector zijn duidelijk ook bij de gast voelbaar”, stelt Edgar Rouwenhorst, CMO bij Zenchef. “Online reserveren geeft gasten volledige controle over hun boekingen, en biedt een ongeëvenaarde combinatie van gemak en flexibiliteit. Reserveringstools die gekoppeld zijn aan platforms of apps kunnen restaurants bovendien toegang geven tot een breder publiek.”
Emine Youssef, Regional Director Benelux Hospitality bij Lightspeed, vult aan: “Dat consumenten gewend zijn geraakt aan online reserveren toont aan hoezeer deze tools ondertussen geïntegreerd zijn in onze maatschappij én in de kassasystemen van horecazaken. Dit verlaagt niet alleen de werkdruk bij horecaondernemers, maar biedt hen ook nuttige informatie over reserveringen, zoals voorkeuren van gasten en terugkerende klanten.”