Buiten de deur eten in Nederland is veel te duur, met als gevolg dat de Nederlanders hun hand op de knip houden in restaurants en cafés.
Dit heeft niets te maken met een behoefte om minder te eten en af te vallen, want men eet nu in winkels of warenhuizen en men koopt steeds meer maaltijden in de supermarkt (vaak van inferieure kwaliteit). Hoewel Âduur een relatief begrip is (met zijn vieren eten bij een sterrenzaak komt toch gauw op het maandinkomen van een bijstandsmoeder), betreft de kritiek natuurlijk vooral de standaard horeca. In vergelijking met de rest van Europa is buiten de deur eten in Nederland behoorlijk aan de prijs.
Wat kunnen we hieraan doen? Wanneer we een avondje televisie kijken, lijkt de oplossing simpel. De tweede persoon eet gratis mee; drie voor de prijs van twee; en wat denkt u van deze: betaal nu de helft en over 24 maanden de rest (zonder rente); u krijgt er gratis vervoer van en naar huis bij; en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Het lijkt erop dat iedereen in Nederland al jaren bezig is met prijsverlagingen, behalve de horeca. Zoals gewoonlijk is ook dit een kip-en-ei-probleem. Als de prijs te hoog is, komen er minder klanten, waardoor de kosten stijgen en de prijs verder omhoog moet, dus nog minder klanten. Wanneer de prijs structureel omlaag gaat, zal op enig moment het aantal klanten toenemen en de omzet stijgen.
Het verbaast me al enige tijd dat de horeca zo slecht inspringt op de vergrijzing en op obesitas. Waarom zijn er nog steeds geen kleinere porties? Waarom wordt er nog steeds vanuit de menustructuur gedacht? Ik zou het toejuichen wanneer de horeca veel kleinere porties ging serveren en nadrukkelijker ging inspelen op de noodzaak om af te vallen. Op dit moment is meer dan 50% van de Nederlanders te zwaar en is 15 tot 20% zelfs veel te zwaar. Hier ligt volgens mij een geweldige uitdaging en kans. Dit maakt een structurele prijsverlaging mogelijk zonder concessies aan de kwaliteit. Wanneer daarnaast een glas huiswijn gewoon  2,50 zou kosten, zie ik een gouden toekomst voor onze horeca.
Pieter Punter - Te duur
2 januari 2011