Van lunchen tot dineren en van vergaderen tot bruiloften. Perron 22 biedt voor iedereen een plek. Nelleke Staal, horecaondernemer en bedrijfsleider van het restaurant, heeft de pensioengerechtigde leeftijd bereikt en werkt nu dus op vrijwillige basis, het hoeft niet meer: ‘’Ik kan niet thuiszitten, dat is voor mij bijna onmogelijk.’’
Perron 22 is sinds vorig jaar gevestigd in een pand aan het Stationsplein. De gasten van het restaurant verschillen van jong en oud, maar dat is ook niet zo gek door het grote aanbod aan verschillende ruimtes. Zo is er een coffeecorner, een lunch- en dinergedeelte, biertaptafels, vergader- en feestruimte, buitenterras én dakterras.
Alle ruimtes worden veel gebruikt, behalve de unieke biertaptafels. In samenwerking met Grolsch zijn deze vanaf het begin van het restaurant erin gebouwd. Nelleke vertelt: ‘’Iedereen vind het er leuk uitzien, maar het wordt niet gebruikt. Nu mag je zelf je biertje tappen, maar normaal wordt het voor je getapt én gebracht. Misschien heeft dat er wel wat mee te maken.’’
Nelleke werd gevraagd om bedrijfsleider te worden bij Perron 22 en is in september dit jaar gestart binnen het bedrijf. Ondanks dat ze met pensioen was, werkt ze nu vijf dagen in de week. Ze vertelt: ‘’Ik vind het gewoon heel leuk om bezig te zijn met mensen.’’
Het gaat om mensen gelukkig maken
Wat onderscheidt Perron 22 van alle andere horecagelegenheden in de stad? Staal: ‘’We hopen dat we het verschil maken met service en kwaliteit. Het is een heel mooi bedrijf! De combinatie van deze dingen zorgt ervoor dat mensen naar ons komen en het gezellig vinden hier.’’ Met een mooie feestzaal is Perron 22 redelijk uniek in Enschede. ‘’Wat valt binnen je mogelijkheden? Dat moet je dan wel doen. Je moet openstaan voor alles wat mensen willen en proberen ze een reuze gezellige avond te geven.’’
Gezondheid boven lekker eten, dat doen we niet
De bestseller op de kaart, dat zijn de spareribs en varkensvlees. Op de menukaart zijn ook meerdere vegetarische gerechten te vinden. Hoe zit het met vega(n)? ‘’Vegan komt nog zo weinig voor in ons restaurant. Ik denk dat het hier in Enschede nog niet écht vegan is.’’
De actuele foodtrends zijn steeds meer op gezondheid gericht. Perron 22 serveert dan ook alles met bruin brood. Het voedsel wordt deels lokaal en deels via één leverancier geregeld. ‘’Gezondheid boven lekker eten, dat doen we niet. De gast die in ons restaurant komt, wil dat niet en vraagt er ook niet om.’’
De cijfers
Zitplaatsen buiten: 80
Goedkoopste lunchgerecht: Panini ham-kaas €5,00
Duurste gerecht: Tournedos 200 gram €26,00
Prijs koffie: €2,30
Prijs thee: €2,50
Prijs frisdranken: €2,75
Prijs biertje (Grolsch): €2,60
Prijs glas wijn (Chardonnay): €3,50
Facebook en Instagram hebben tegenwoordig veel inbreng voor een bedrijf, zo ook voor Perron 22. Met foto’s en video’s kun je al aan mensen laten zien wat ze kunnen verwachten in jouw restaurant. Perron 22 doet dit door elke maand nieuwe acties online te zetten. ‘’Media is nu veel meer dan het vroeger was. Jezelf promoten via sociale media heeft een positieve invloed op het restaurant. Ik vind dat je zeker niet moet gaan roepen dat vroeger alles beter was, want dat is natuurlijk onzin. Je moet meegaan met wat nu de vraag is en dat is sociale media.’’ Het bedrijf maakt ook nog steeds gebruik van papieren prints. Zo komen de maandelijkse acties als bordjes in de toiletten te hangen, posters in de stad en aan de onderkant van de rekening.
Met vier vaste medewerkers en acht op uurloon wordt het restaurant staande gehouden. Het personeel op uurloon is niet moeilijk te vinden volgens Nelleke. ‘’Een goede chef-kok is daarentegen wel lastig. In heel Nederland denk ik. Horeca is hard werken, daar moet je echt een passie voor hebben.’’
Privé
"Af en toe een glaasje whisky"
"Detectiveseries en documentaires"
"Ik heb geen auto, ik fiets"
"De Volkskrant en de Tubantia"
"Denk in mogelijkheden en niet in onmogelijkheden"
"Vooral heel goed voorbereiden. Bedenk wat je wilt"
"Een boswachter"
"Details: bestek recht, tafels schoon, of de medewerkers wel gastvrij zijn"
"Alleenstaande oma met twee kleinkinderen van 13 en 11 jaar"
"Kindervakantie naar het buitenland met de auto"
,,Een land waar je het Noorderlicht kan zien.’’
"Stamppot"
"Geen favoriet, ik ben niet kieskeurig. Ik hoef niet naar een sterrenrestaurant, maar ik zoek de gezelligheid"
Auteur: Suzanne de Jong. Dit interview is geschreven door studenten van ROC Midden Nederland (Media, ICT & Design college). Uitgeverij PS: bv is een erkend leerbedrijf en middels deze samenwerking kunnen de studenten hun opgedane vaardigheden in de praktijk brengen.