De horecabranche heeft al enkele jaren last van de slechte economie in Nederland. Gasten geven minder geld uit en hetzelfde geldt voor het bedrijfsleven. Hierdoor krijgt de branche tot nu toe niet de kans
zich te versterken. Voor 2014 zal dit niet anders zijn en wordt dan ook verwacht dat de vraag in de gehele horecasector opnieuw licht zal dalen. Tegelijkertijd is het aanbod in bijna alle horecabranches gestegen, waardoor er sprake is van een toenemende concurrentie. Dit blijkt uit onderzoek van de Rabobank.
*Aflopende daling*
De Rabobank verwacht voor de hotel- en restaurantsector een krimp van 0,2 procent in 2014 ten opzichte van 2013. In 2013 was er bij beide horecasectoren sprake van een krimp van 0,6 procent. Bij de cafés wordt een grotere daling verwacht, namelijk 3,3 procent in 2014. Toch is dit een verbetering ten opzichte van 2013, in dit jaar was de krimp namelijk 6,5 procent.
*Vernieuwen om te onderscheiden*
Gezien het feit dat alles op internet te vinden is in combinatie met een toename van horecabedrijven, leidt dit tot prijsconcurrentie en opbrengsten die onder druk blijven staan. Ondernemers moeten blijven vernieuwen om voldoende onderscheidend te zijn. Het continu creëren van beleving in combinatie met scherpe prijzen en dus ook kostenbeheersing, is van belang om in deze beweeglijke sector overeind te blijven. Samenwerkingsverbanden op het gebied van inkoop, promotie en arrangementen tussen ondernemingen die aanvullende diensten leveren, bewijzen inmiddels hun waarde.
~Door~ "~Mariska van Gorp~":mailto:mariska.vangorp@uitgeverijps.nl
Opnieuw krimp horecasector
8 oktober 2013