OPL Opleiden: wat u er niet in stopt, komt er ook niet uit (3/6)

3 september 2012
OPL Opleiden: wat u er niet in stopt, komt er ook niet uit (3/6)

Hoe kunt u uw medewerkers succesvol opleiden? In een serie van zes artikelen laat Jos Muller van Fastservice Opleidingen hierover zijn licht schijnen.
Want vergis u niet: goed opleiden is een vak apart. In het derde artikel concluderen we dat iedereen iets kan leren, mits hij of zij daarvoor de juiste informatie krijgt.

Domme mensen bestaan niet. Misschien dat ze af en toe domme dingen doen, maar in essentie is de mens niet dom. De boodschap voor alle ondernemers: domme medewerkers bestaan ook niet!

*Gebruiksaanwijzing*
Heeft u weleens de gebruikshandleiding van uw mobiele telefoon gelezen? Ik heb het ook eens geprobeerd en bedacht toen dat ik toch beter had moeten opletten op school. Toch kunnen hele volksstammen die mobiele telefoon met alle gemak van de wereld bedienen. Hoezo dom? (Of die gebruiksaanwijzingen worden niet gelezen, maar dat terzijde.)

Iedereen moet in het dagelijks leven allerlei ingewikkelde zaken regelen, zoals belastingen, verzekeringen, contacten met derden (bedrijven, ziekenhuis, enz.). Bij mijn weten slaagt een groot deel van de bevolking daar ook prima in. Toch hoor ik regelmatig ondernemers klagen over de domheid van hun medewerkers.

*Zo dom*
Mijn stellige overtuiging is dat medewerkers niet dom zijn, maar dom gehouden worden. Het is derhalve niet vreemd als medewerkers niet meedenken. Het is niet alleen de grootste valkuil van ondernemers, ‘niet kunnen loslaten’, maar meer nog een gebrekkig mensbeeld dat maakt dat er met een beperkte blik gekeken wordt naar medewerkers. En ja, je ziet altijd wat je wilt zien, dus als je er maar hard genoeg in gelooft, dan zie je de bewijzen.

*Uitdaging*
Wie durft de uitdaging aan om medewerkers los te laten? Wie durft het om vertrouwen te hebben in medewerkers? Wie durft te rekenen op de vaardigheden, kennis en het verantwoordelijkheidsgevoel van zijn medewerkers? Ik voorspel dat het u geen windeieren zal leggen.
Medewerkers zijn tot veel meer in staat dan u misschien denkt. En als u daarin vertrouwen heeft, gaan ze dat ook bewijzen. Het enige wat u moet doen, is hun de kans geven.

*Iets erin stoppen*
En natuurlijk een beetje opleiden,want niets gaat vanzelf. Een medewerker iets laten doen ontslaat u niet van de verplichting om hem/haar daarin goed te begeleiden. Een stukje training, opleiding, coaching is daarbij het meest voor de hand liggende middel. Dat hoeft allemaal ook niet heel ingewikkeld te zijn, maar het begint met de overtuiging dat er niets uitkomt… als je er niets instopt!

U zult verbaasd zijn te merken dat medewerkers echt gaan meedenken (en -doen) als u ze opleidt. Begin met regelmatig aandacht geven door een kort gesprekje, breidt het uit met een keer echt de tijd nemen om iets nieuws te leren en wellicht krijgt u de medewerker zover dat hij/zij verder wil in het vak en in uw bedrijf. Een mbo-opleiding is dan een mooie beginstap op de carrièreladder.

*Dus…*
Heb geloof in uw medewerkers, beoordeel ze op hun werk en gedrag en geef ze vertrouwen. Geef ze ondersteuning en opleiding en ze zullen u verrassen. Laat u niet afremmen door dit cliché: "Ik wens je veel personeel". Ga liever uit van deze waarheid:"Iedere ondernemer krijgt de medewerkers die hij verdient." Daarvoor heeft u alleen een spiegel nodig…

~Jos Muller~

Overig nieuws