Hoe kunt u uw medewerkers succesvol opleiden? In een serie van zes artikelen laat Jos Muller van Fastservice Opleidingen hierover zijn licht schijnen. Want vergis u niet: goed opleiden is een vak apart.
De serie wordt afgesloten met een blik op de digitale realiteit.
Het lijkt alsof we niet meer zonder kunnen: Facebook, Twitter, Hyves, Linkedin, Google+ en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Iedereen zit wel ergens op en besteedt daar meer of minder tijd aan. Vrijwel iedere medewerker heeft wel een smartphone en zou daarnaar ook het liefst tijdens zijn werk kijken, bang om iets te missen. Wat leren we hier nu van?
*We kunnen niet meer zonder*
De wereld is veranderd. Cassettebandjes hebben plaatsgemaakt voor mp3tjes, het aantekenpapier voor een i-Pad. Schreven mensen vroeger een brief, tegenwoordig wordt er ge-whatsapped. Was vroeger de meeste gestelde vraag van een gast waar het toilet is, tegenwoordig wordt er meer gevraagd naar een stopcontact om de oplader van de mobiele telefoon in te stoppen. Zo langzamerhand raakt ons leven steeds meer gedigitaliseerd, en het is een interessante vraag of dat ook met opleiden gebeurt.
*E-learning*
Een betrekkelijk nieuwe tak van sport in opleidingenland is e-learning. Diverse opleiders en opleidingen maken al gebruik van e-learnings via de digitale snelweg. Een goede e-learning sluit aan bij de beleving van de deelnemers, maar is zeker niet alleen een verzameling van flashie filmpjes, interactieve spelletjes en coole tekstanimaties. Uiteindelijk is de inhoud het belangrijkste. Wat leert een medewerker van een e-learning? De vorm helpt, maar is slechts een middel.
*Hulpmiddel*
In de zoektocht naar hulpmiddelen op het gebied van training en opleiding kun je ook je lol op. Er zijn allerlei pakketten op de markt die helpen bij het opzetten van een trainingssysteem of bij de loopbaanbegeleiding. Net als e-learnings zijn dit hulpmiddelen en zijn de vorm en het gebruiksgemak natuurlijk belangrijk, maar uiteindelijk gaat het ook hier om de inhoud. Als je niet opleidt, hoef je ook niets te volgen.
*Face to face*
Persoonlijk ben ik een fan van alle digitale en elektronische hulpmiddelen die je kunt gebruiken bij training en opleiding. De grootste fan ben en blijf ik echter van gewoon face to face contact. Een goed gesprek, een indringend rollenspel, een inspirerende presentatie, het kan mij allemaal meer boeien dan alle nullen en enen van de digitale wereld. Mijn overtuiging is dan ook dat opleiden en trainen nooit zonder intermenselijk contact kan. Liefst live, en als het echt niet anders kan via een ander medium.
*Boeien en binden*
Dat brengt me weer terug bij waarmee we deze artikelen begonnen: opleiden helpt om mensen aan uw bedrijf te binden en om het werk interessanter te maken. Gebruik elk hulpmiddel om mensen te boeien. Of het nu uw eigen facebookpagina, twitteracount, website of whatsapp-groep is, zorg dat uw medewerkers geboeid raken door u, uw bedrijf en vooral door hun eigen rol in en bijdrage aan de resultaten. Het levert u veel op!
~Jos Muller~
OPL Leren in een digitaal tijdperk (6/6)
15 oktober 2012