Amicitia Food Village is bijna twee weken open en, alhoewel de Âfoodhal enigszins verscholen ligt aan de rand van het centrum van Amersfoort, is
de start veelbelovend. We gingen een kijkje nemen en spraken af met Josien van Eijk. Josien is verantwoordelijk voor de marketing van "Amicitia Food Village.":http://www.amicitiafoodvillage.nl/
*Hoog niveau*
Op het moment dat wij na een interessante rondleiding aan een tafeltje gaan zitten, komt een jongen een foto afleveren. ÂDat is een foto van onze reclame op een stadsbus hier in AmersfoortÂ, vertelt Josien. Het ziet er goed uit. Net als de Âfoodhal zelf. De veertien restaurants zijn stuk voor stuk van hoog niveau en de sfeer is goed.
*Moeilijke locatie*
De locatie is nooit succesvol gebleken voor ondernemers. De Âkoopgoot ligt net buiten de loop. ÂKloptÂ, zegt Josien. ÂOp een gegeven moment zaten hier winkeltjes tegen antikraaktarief en de vastgoedbeheerder was op zoek naar mogelijkheden om deze locatie weer aantrekkelijk te maken. Nursel, de initiatiefneemster, kwam met een plan en uiteindelijk is zo het idee voor Amicitia Food Village geboren. We hebben inderdaad wel hinder van de niet zo goede zichtbaarheid, en de Âdoorloopbaarheid is wat minder, mede door het grote aantal fietsen dat hier staat. Gelukkig doet de gemeente daar wat aan en komt er in het voorjaar een gratis fietsenstalling. De gemeente denkt goed met ons mee, en we zetten op dit moment de Âpuntjes op de iÂ. Omdat we nog maar kort open zijn, kunnen we nog niet goed meten wat de invloed van bepaalde veranderingen op de bezoekersaantallen zal zijn.Â
*Grote culinaire diversiteit*
De diversiteit aan restaurants is inspirerend. Van Indiaas tot Argentijns en van een traditionele Italiaanse keuken tot bio-hamburgers. Iedereen komt hier aan zijn trekken. ÂDat is ook de opzetÂ, aldus Josien. ÂWe hadden meer aanmeldingen dan plekken, en konden selectief zijn. Het niveau is hoog en ieder restaurant is uniek. Voor ons is diversiteit van belang en daarom zijn we ook geen concurrent voor een Âgewoon restaurant. Reserveren kan bij ons ook niet, behalve voor grote groepen. Restaurateurs zijn hun eigen ondernemer, maar we trekken samen op. Iedereen sluit en opent op dezelfde tijd, wij verzorgen de marketing en de bar wordt door ons gerund. Dan krijg je niet van die deals met drank erbij in. We bieden een complete culinaire ontdekkingsreis. Proeven en genieten, dat is waarvoor je hier komt.Â
*Eerder dan de grote broer*
Utrecht ligt dichtbij, maar er lijkt meer beweging in de Amersfoortse dan in de Utrechtse horeca te zitten. Josien: ÂDat zie ik ook. Zelf kom ik van origine uit Utrecht, maar daar blijft alles bij het oude. Dat is mijn persoonlijke beleving en is niet op cijfers berust. Amersfoorters gaan er meer op uit, en hier gebeurt veel. Kijk maar naar al die nieuwe winkeltjes. Amersfoort is natuurlijk ook een echte horecastad, mede door de mooie centrale pleinen waar vanalles gebeurt en de lokale bevolking die open staat voor nieuwe ervaringen. Of wij het concept verder willen uitrollen naar andere steden? Zeg nooit nooit. Eerst hier de boel verder aankleden en succesvol maken. We zijn pas twee weken open!Â
~Thijs Jacobs~
Op bezoek bij Amicitia Food Village, Amersfoort
23 december 2015